חיפוש
 
לדף הבית >>     פורום המומחים >>

זום על האף

 

ניתוח אף הפך לפופולרי ביותר מבין הניתוחים הפלסטיים בארצות הברית, על חשבון ניתוחי החזה ושאיבת השומן. גם בישראל המגמה דומה. מדוע זה קורה? | כתבתו של ד”ר מיכאל משה, מומחה בכיר לכירורגיה פלסטית ואסתטית ברשת מרפאות כללית אסתטיקה

 

ניתוחי אף מבוצעים בהצלחה רבה כבר עשרות שנים. מיקום האף, כמעין "כרטיס הביקור" שלנו במרכז הפנים, מביא מטופלות ומטופלים רבים לעבור את ההליך ולהעניק לעצמם מראה חדש, סימטרי ומועדף. במשך שנים תפס ניתוח האף את המקום השני או השלישי בפופולריות מבין הניתוחים האסתטיים, לצד ניתוחי חזה ושאיבת שומן – אולם עם פרוץ הקורונה, כבש ניתוח האף את הפסגה בארה"ב. לפי נתוני האיגוד האמריקאי לכירורגיה פלסטית, מתוך כ-4.7 מיליון ניתוחים פלסטיים שנערכו בארה"ב בשנת 2020, כ-350 אלף היו ניתוחי אף. במקום השני היו ניתוחי עפעפיים (325 אלף), ואילו ניתוחי החזה הפופולריים בדרך כלל הגיעו רק למקום השלישי (פחות מ-200 אלף ניתוחים).

 

כמה עובדות על ניתוחי אף

בעוד שמספר הגברים הפונים לניתוחים פלסטיים ולטיפולים האסתטיים הולך ועולה מדי שנה, בניתוחי האף ניתן עדיין לראות רוב נשי מוצק ומשמעותי: על כל חמש נשים שניגשות לניתוח אף, פונה רק גבר אחד. בתחום הזה העולם כולו נושא עיניים לארה"ב, מכיוון שזהו שוק הניתוחים הפלסטיים הגדול והמשמעותי ביותר בעולם, ובפער גדול – כמעט 4.7 מיליון הליכים כירורגיים, לעומת פחות מ-2 מיליון ניתוחים בברזיל שבמקום השני. ואיפה אנחנו בישראל? הרחק מאחור, עם כ-80 אלף ניתוחים פלסטיים בממוצע (נכון לשנים 2020/21).

באיגוד הישראלי לכירורגיה פלסטית מדווחים כי מדי שנה מבוצעים בישראל כ-7,000 ניתוחים פלסטיים באף (גברים ונשים יחד), מה שמציב את הניתוח הזה במקום השני אחרי ניתוחי חזה. רוב הפונות והפונים לניתוח הם צעירים בין הגילים 19 עד 30.

 

להיראות טוב גם במסכים

איך תפסו ניתוחי האף את המקום הראשון? המהפך בפסגה התרחש ככל הנראה כתוצאה משילוב של מספר גורמים. לצד הזמינות של הניתוחים והרופאים המומחים שמבצעים אותם, עלה גם הביקוש בקרב המטופלים: הרשתות החברתיות, ובעיקר ההתחזקות של אינסטגרם ואחריה טיקטוק, הפכו את תמונות הפנים ואת צילומי הסלפי ל"מוצר צריכה בסיסי" עבור כל מי שמחזיק בחשבון פעיל. גורם משמעותי נוסף הוא פגישות הזום במהלך הקורונה, אשר העלו מאוד את המודעות למראה הפנים כפי שהוא משתקף במסך שלנו ושל המשתתפים האחרים בפגישה. אפשר להניח שקשור לכך גם הנתון המציב את ניתוחי העפעפיים במקום השני בארה"ב, לפני ניתוחי החזה.

 

אף מסותת או אף טבעי?

במסך או במציאות, מיקומו של האף במרכז הפנים מציב אותו לרוב כאיבר הראשון שאנשים בכל העולם מבקשים לשפר, מה עוד שניתוח אף נחשב להליך בטוח יחסית עם אחוזי הצלחה גבוהים. מטרות הניתוח יכולות להיות תיקון אסתטי של קצה האף, הסתרת גבנון (מעין בליטה בגשר האף), הצרת נחיריים והצרת אף. לעיתים מבצעים בניתוח גם השתלת סחוס, לרוב במקרים של ניתוחים לתיקון ניתוחי אף קודמים. במקרים כאלה נלקח סחוס ממקום אחר בפנים או בגוף כמו מחיצת האף, האוזניים או הצלעות, והרופא מעצב ומשתיל אותו באף. ומהי צורת האף המבוקשת ביותר? אם לפני 30 שנה, העולם רצה "אף מסותת" עם שקע משמעותי (לעיתים מכונה "מגלשה"), הרי שכיום רוב המטופלים מבקשים "אף טבעי" שלא ייראה כי עבר ניתוח. באופן כללי, ניתן לומר כי אנשים מעדיפים מראה שבין אף ישר לבין שקע מינימלי.

 

ניתוח פתוח וניתוח סגור

הטכנולוגיה אומנם ממשיכה להתקדם ולשכלל את עולם הניתוחים הפלסטיים, אולם בתחום ניתוחי האף עדיין שולטות שתי שיטות מסורתיות: השיטה הפתוחה והשיטה הסגורה.

בשיטה הפתוחה נעשה חתך בחלק התחתון של האף בין הנחיריים. שיטה זו מאפשרת למנתח להרים את כל רקמת העור ולקבל גישה פתוחה וחשופה לכל חלקי האף ובעיקר לקצהו. החיסרון הוא צלקת שעלולה להישאר, ועצם ההפרדה הנרחבת יותר המבוצעת באף. הגישה הסגורה דורשת מיומנות גבוהה של המנתח משום שהיא מבוצעת באמצעות חתכים זעירים בתוך האף, אך יתרונה בכך שהיא לא משאירה צלקת חיצונית ודורשת פחות פעולות אגרסיביות של הפרדה בקצה האף. בסופו של דבר, כשהרופא בקיא ומנוסה בכל השיטות, נעדיף תמיד לבצע את הניתוח בשיטה המתאימה ביותר למטופל/ת: כאשר נדרשת פעולה נרחבת יותר בקצה האף נעדיף גישה פתוחה, בעוד שכאשר מספיקה פעולה שמרנית בקצה האף נעדיף את השיטה הסגורה.

 
 
 
mcity

mcity

יולי לב

יולי לב

 

 

ברקי יש לי שאלה
כל מה שקורה בעיר באנר הדר

 

מדורים