חיפוש
 
לדף הבית >>     דבורה אושפיז >>

הקשר בין צריכת שומנים לבריאות הגוף

 

אדם רזה יכול להיות פחות בריא מאדם עם עודף משקל וזה תלוי ברקמות השומן בגוף שלנו. כיצד עובד המנגנון ואיך שומרים על אורח חיים בריא באופן מועיל לגוף? כל התשובות לפניכם.

 

בעבר נהגו להתייחס אל רקמת השומן כמקום אגירה של עודפי הקלוריות, אך האמת היאשמדובר בהרבה יותר ממחסן לתקופות מחסור. זוהי רקמהה מפרישה הורמונים, חומצות שומן וחומרים נוספים המעודדים דלקות ומזיקים לגופנו. בעיות כמו מחלות לב, שבץ מוחי, סוכרת ואף סרטן, כולן נגרמות כתוצאה מהשמנת יתר.
מספרתאיהשומןבגוף ממשיך לגדולעדסיוםגילההתבגרות(גילאי 18 עד 20) ואז מפסיק ונשאר קבוע. בשלב זה התאים משנים רק את נפחם, הם מתכווצים או מתנפחים בהתאם לשינויים במשקל.

לאור עובדה זו, ילד שסבל מעודף משקל בילדות הוא בעל סיכויים גבוהים לסבול מכך גם בבגרותו מכיוון שיהיו לו תאי שומן רבים יותר בהשוואה לילד במשקל תקין. חשוב להבין כי גם ביצוע פעילות גופנית לא יכולה להקטין את מספר תאי השומן בגופכם או להפוך שומן לשריר אבל היא כן יכולה לתרום להקטנת נפח תאי השומן. תהליך זה יכול להתבצע מנגנון של גרעון קלורי (בתנאי שלא מפצים בדיאטה ולא צורכים מזון מעובד) או במנגנון הורמונאלי.

הסוד טמון באיכותולא בכמות. בגוף האדם ישנם לפחות שני סוגים של רקמות שומן הנבדלות זו מזו במיקום ובתפקיד. אחת היא רקמת השומן השטחית (נקראת גם התת עורית) והשנייה היארקמת השומן העמוקה (נקראת גם הויסצרלית או התוך בטנית) המקיפה את האיברים הפנימיים וממוקמת סביב הבטן , ולכן גם מתאפיינת בהשמנה תוך בטנית. מדובר ברקמה מסוכנת הקשורה למחלות לב וכלי דם. כמותרקמתהשומןהעמוקהאינהעומדת ביחס ישיר למשקל הגוף של אותו אם או לאחוז השומן- שני אנשים באותו משקל בדיוק (בין אם הם רזים או שמנים) יכולים להכיל הרכב שונה של רקמות שומן. אז איפה ההבדל? מימבניהםשישלויותרשומןבטניעמוק הוא זה שנמצא בסיכון יתר לפתח מחלות הקשורות להשמנה.

 

שומן עמוק והקשר לבריאותנו
לאחר שלמדנו שכמות השומן העמוק היא זו שמשפיעה על הסיכוי לחלות ולא סך השומן בגוף, ניתן להבין מכך שאנשים שנחשבים רזים יכולים לסבול מ- "השמנה מטאבולית" כאשר הצבירה של שומן עמוק בגופם מגבירה את הסיכון ללקות במחלת לב או כלי דם. מנגד, ישנם אנשים שסובלים מעודף משקל אבל לפי מדדים של יחס משקל לגוף (BMI) אינם בעלי רמה גבוהה של שומן עמוק ולכן נדיר שיפתחו סוכרת, לחץ דם גבוהה או מחלות לב.

הגורמיםשמשפיעים על כמות צבירת השומן העמוקעדייןלאברורים לחלוטין אך ידוע כי קצת צבירת השומן הבטני העמוק משתנה מאדם לאדם ותלוי בין היתר במוצא אתני, במין וגם באורח החיים שלנו. כאשר מדברים על אורח חיים מתכוונים בעיקר לתזונה ופעילות גופנית, מחקרים שנערכו בבעלי חיים מצאו  כי שומן טראנס (שומן צמחי הנמצא בשימוש בתעשייה בעיקר במזונות מעובדים) וסוכרים פשוטים (הנמצאים בכמות עצומה במשקאות ממותקים) מעלים את כמות רקמת השומן הבטני העמוק. לעומת זאת

שומןבריאכמושמןזיתייאגרברקמתהשומןהתתעוריתשאינהמסוכנתכמוזוהעמוקה. מכיוון שמדובר בתחום חדש עדיין איןמחקריםשיוכיחו טענה זו בבניאדם.

אם אתם רוצים לשמור על גופכם ועל משקל תקין תמנעו כמה שיותר ממזוןמעובד, חטיפים, שומן טראנס ושתיית משקאות ממותקים כמו קוקה קולההמגדיליםאתרקמתהשומן העמוקהמסוכנתומזיקיםלגוףהרבה מעברלעלייהבמשקל. תעברו לאורח חיים בריא במקום לנסות עוד ועוד דיאטות, אכלו מזון איכותי לא מעובד ושלבו פעילות גופנית ככל הניתן וגם כמוסות טבעיות של VIXIV.

ליצירת קשר

*הכמוסה הטבעית של VixiVמיוצרת במפעלים המאושרים על ידי משרד הבריאות הישראלי וה FDA- האמריקאי, בהשגחת הרבנות הראשית ונמכרים בבתי מרקחת ובתי טבע נבחרים.תוסף תזונה אינו תרופה ויש להיוועץ עם רופא לפני השימוש

 
 
 
mcity

mcity

יולי לב

יולי לב

 

 

 

כל מה שקורה בעיר באנר הדר

 

מדורים