חיפוש
 
לדף הבית >>     בריאות >>

פיברומיאלגיה- לא רק אצל ליידי גאגא

 

בשנת 2017 חשפה ליידי גאגא בסדרה תיעודית על חייה את הבשורה הקשה- גם אני סובלת מפיברומיאלגיה. לדאבוננו, אנו האנשים הפשוטים לא זוכים להכרה במחלות שונות התוקפות אותנו, אלא רק כאשר ידוען כזה או אחר מצהיר עליה. יש בכך טוב יגידו אחדים ויש בכך גם משהו די מקומם יעידו החולים. אבל לא בכך נעסוק בכתבה זו, אלא במחלה עצמה- ובחודש המודעות שמתקיים עבורה כל שנה במאי

 

בשנת 2017 חשפה ליידי גאגא בסדרה תיעודית על חייה את הבשורה הקשה- גם אני סובלת מפיברומיאלגיה. לדאבוננו, אנו האנשים הפשוטים לא זוכים להכרה במחלות שונות התוקפות אותנו, אלא רק כאשר ידוען כזה או אחר מצהיר עליה. יש בכך טוב, יגידו אחדים, ויש בכך גם משהו די מקומם יעידו החולים. אבל לא בכך נעסוק בכתבה זו, אלא במחלה עצמה- ובחודש המודעות שמתקיים עבורה כל שנה במאי.

 פיברומיאלגיה- בעברית  "דאבת שרירים". מחלה מסתורית שלה ספקולציות רבות בנוגע לגורם היוצר אותה ולגורם העשוי לרפא אותה. המחלה מתאפיינת בכאבים כרוניים מפושטים על פני מקומות שונים בגוף, את הכאבים חשים בכל מערכת השרירים, המפרקים והשלד, ובמיוחד בצוואר ובגב, ברגליים ובידיים.לרוב סובלים החולים גם מעייפות כבדה (בעגה המקצועית: שינה לא מרעננת). אלו, מקשים קושי רב על התפקוד היומיומי. 

מבחינה סטטיסטית כ- 2% ל־8% מהאוכלוסייה סובלים מפיברומיאלגיה. כאשר שיעור הנשים הסובל מכך גדול פי 7 עד פי 9 משיעור הגברים. המחלה מאובחנת בדרך כלל בין גיל 20 לגיל 50, אך היא יכולה לתקוף גם ילדים. הנתון המדהים ביותר הוא שהתסמונת אינה מאובחנת אצל 75% מהאנשים שסובלים ממנה.

אם עלתה בפניכם הבעת תמיהה בקריאת השורה האחרונה- ארחיב ואומר שכיום לא קיימת בדיקה שתעיד על הימצאותה של מחלה זו. על כן לא רק שהחולה נדרש להתמודד עם מצב גופני חדש שמביא עליו ייסורים, ע"מ לבדוק שאכן מדובר במחלה זו הוא נדרש לעבור בדיקות רפואיות רבות (שיכולות להתפרש על פני שנים) עד שניתן לאבחן ולומר שאכן מדובר בפיברומיאלגיה. לא די בכך, החולה נאלץ להתמודד גם עם העבודה שהמחלה הינה שקופה, הווה אומר, היא לא נראת כלפי חוץ, מה שמאלץ אותו "להוכיח" כל פעם מחדש לאנשים סביבו את הסבל המתמשך בו הוא נתון.

דרכי הטיפול במחלה מגוונות, החל מתרופות אנטי דיכאוניות שונות (כיוון שאחת ההשערות היא שלחולי הפיברומיאלגיה קיים מחסור בייצור הסרטונין, האחראי בין היתר לוויסות הכאב גוף), טיפולים אלטרנטיביים (המומלצים מביניהם: הידרותרפיה, CBT) ואף שימוש בקנאביס רפואי (שלדברי חולים רבים משפר את איכות חייהם בצורה ניכרת).

כל שנה מקיימת "עמותת גוונים בסגול" (עמותה לקידום וסיוע לחולים במחלה), בחודש מאי, חודש מודעות בנושא הכולל: כנסים עם ברי סמכא בתחום, מפגשי תמיכה, העלאת הנושא ברשתות החברתיות.

חשוב שהציבור יכיר במחלה, בעיקר בשל העובדה שלוקח זמן לאתר אותה, ההכרה במחלה מהווה גם תמיכה לחולים שהינם כפי שנאמר לעיל- שקופים, וזאת בתקווה שבעתיד ימצא פתרון אמיתי ודרכים לשיפור באיכות חייהם

 

 

 
 
 
mcity

mcity

יולי לב

יולי לב

 

 

 

כל מה שקורה בעיר באנר הדר

 

מדורים