חיפוש
 
לדף הבית >>     חדשות רחובות - יבנה >>

הווטרינר העירוני מזהיר: כיצד להישמר משפעת העופות

 

מחלת שפעת העופות, הנגרמת מנגיף 1H5N, התגלתה בשבועות האחרונים בישראל בלולים חקלאיים בצפון הארץ ובשפלה, כמו גם בקרב עופות בר נודדים כגון עגורים בעמק החולה.

 

 

דר’ אבי צרפתי, הווטרינר העירוני, אשר מכהן גם כיו"ר ארגון הווטרינרים הרשותיים בכל הארץ, מעדכן ומפרט כיצד להתנהל על מנת להישמר משפעת העופות

מחלת שפעת העופות הינה מחלה ויראלית הפוגעת בכל סוגי העופות והציפורים, ורק לעיתים נדירות יכולה לפגוע בבעלי חיים נוספים כגון חתולים וכלבים. במקרים חריגים אותרה המחלה בבני אדם, בעיקר בשל מחיה משותפת של בני אדם ועופות חולים (משקים חקלאיים וכדומה).

כל סוגי העופות יכולים לחלות בשפעת העופות ובעיקר עופות משק, חצר ועופות מים למיניהן.

הסימנים הקליניים של העופות החולים יכולים להיות מאוד כלליים ולעיתים יכולה להיות תמותה המונית ללא כל סימן מקדים.

במקרים של תמותה המונית (לא של עוף אחד או ציפור בודדת) יש לדווח מיידית לשירות הווטרינרי העירוני בטלפון 08-9362790, או לחילופין באמצעות המוקד העירוני 106.

 

דרכי מניעה

חל איסור על החזקת עופות חצר (תרנגולות, ברברים, טווסים, וכדומה), ללא קבלת היתר מפורש מאת השירות הווטרינרי העירוני.

במקומות המאושרים לכך, יש להחזיק את העופות במקומות סגורים בלבד, בעלי גג יציב ודפנות מרושתות, על מנת לצמצם אפשרות של הידבקות במחלות מעופות בר וציפורים נודדות.

אין לשחרר ציפורי/עופות מחמד ל"טבע", מאחר שהם לא יוכלו לשרוד, ויכולים להוות חוליה בהעברת המחלה לציפורי בר. בכל מקרה שתושב העיר מתכוון למסור בעלי כנף כלשהם, יש ליידע את השירות הווטרינרי העירוני.

החשש להידבקות חיות בית, כגון כלבים וחתולים – נמוך ביותר. עם זאת, כאמצעי מניעה, יש למנוע מגע בין כלבים וחתולים לבין עופות מתים: כלבים – יש להוליך כשהם בהשגחה וקשורים ברצועה; חתולים – יש למנוע יציאתם מהבית ככל האפשר.

 

שימוש במוצרי עוף והודו

בשר עוף והודו, אשר בושל וטופל כיאות, אינו מהווה סיכון בריאותי לצרכני הבשר.

יש לרכוש ביצים ובשר עוף והודו ברשתות ובחנויות אמינות בלבד, ולא בנקודות ממכר בלתי מוסדרות.

בקניית מוצרי בשר עוף והודו טרי ו/או קפוא, יש לוודא שעל המוצר מופיעה תווית זיהוי המאשרת כי הבשר עבר בדיקה וטרינרית ואושר למאכל אדם. על התווית יופיע סמל הפיקוח הווטרינרי, הכולל את המילים "נבדק והותר", ובמרכזו מס’ המשחטה הייחודי.

נגיף השפעת אינו מושמד בקירור או בהקפאה, לפיכך יש להקפיד שלא לאכול מוצרי עוף והודו אלא לאחר בישול מלא.

בישול מלא, טיגון או צלייה יסודיים, הם כאלה המבטיחים הימצאות של טמפרטורה העולה על 70 מעלות צלזיוס בכל חלקי המוצר. הכנת מוצרי עופות והודו בצורה זו, מונעת העברת מחלות וגורמת להשמדת נגיף השפעת. ניתן לוודא שהמוצר טופל כראוי ע"י בדיקה שהעוף שינה את צבע בשרו ללבן ואין סימנים ורודים במרכזו.

שימוש במיקרוגל אינו מבטיח מוצר בטוח למאכל (למעט מוצרים מוכנים לאכילה הדורשים חימום בלבד).

יש לרכוש ביצי מאכל מוחתמות, כשהן ארוזות באריזות סגורות עם ציון שם תחנת האריזה וכתובתה. על הביצים חייב להיות מוטבע שם המשווק ותאריך אחרון לשיווק.

 

 

 
 
 
mcity

mcity

יולי לב

יולי לב

 

 

 

כל מה שקורה בעיר באנר הדר

 

מדורים