חיפוש
 
לדף הבית >>     צרכנות מקומית מודיעין >>

מה היא הדרך הנכונה לבניית אבטיפוס מצליח

 

שוק היזמות בארץ מתרחב בקצב מסחרר. יזמים ורעיונות חדשים קמים כמו פטריות אחרי הגשם. ומכיוון שאנחנו כבר בחורף ויורד גשם, אנחנו רוצים להקדים את הפטריות החדשות שעתידות לצוץ ממש בקרוב, ולשתף אתכם בדרך הנכונה לקראת אבטיפוס מצליח

 

שוק היזמות בארץ מתרחב בקצב מסחרר. יזמים ורעיונות חדשים קמים כמו פטריות אחרי הגשם. ומכיוון שאנחנו כבר בחורף ויורד גשם, אנחנו רוצים להקדים את הפטריות החדשות שעתידות לצוץ ממש בקרוב, ולשתף אתכם בדרך הנכונה לקראת אבטיפוס מצליח.

מהו אבטיפוס? איך מתכננים נכון את הדרך אליו ומדוע צריך אותו בכלל?

מהו אבטיפוס?

ראשית נדגיש שאנחנו מתמקדים בתחום פיתוח המוצר. לא בעולם התוכנה. אבל הרעיון הוא זהה. אבטיפוס (Prototype בלעז), בהגדרה חופשית, הינו שם כולל למודל הראשוני ביותר שנולד מהפרויקט. כדי לדייק את ההגדרה, ישנם סוגים שונים של אבות טיפוס, ובעצם כל אב טיפוס מתקשר לחלק מסוים בפרויקט:

  • אבטיפוס ראשוני – המחשת הרעיון באופן מוחשי לראשונה. זה יכול להיות ערימת קרשים, ברגים ופלסטיקים עם מנועים מאולתרים שמראים פעולה של מכונה שהיזם הגה.
  • אבטיפוס מכני מתקדם – זהו אבטיפוס שנבנה על בסיס תהליך פיתוח מסודר, אשר באופן יחסי לאבטיפוס הראשוני, הוא כבר קרוב מאוד לתצורת המוצר הסופי. הוא מכיל רכיבים מתוכננים ספציפית למוצר המפותח, רכיבי מדף יעודיים וכו’. מטרתו היא לבחון את הרעיון בצורה הכי מוחשית וקרובה למציאות שאפשר.
  • אבטיפוס סופי – זו הגרסא האחרונה של המוצר הכוללת גם את כל המסקנות מהשלב הקודם של האבטיפוס המכני (שיפורים ועדכונים בתכנון המוצר כולו) ועיצוב המוצר על ידי מעצבים תעשייתיים.

 

בניית אב טיפוס יכולה להתבצע בהתחלה על ידי היזם בסדנה הפרטית שלו, בגראז’ או בכל מקום אחר, לעומת השלבים המתקדמים יותר בהם צריך התערבות של צוות פיתוח מקצועי.

איך מתכננים נכון את הדרך לאבטיפוס?

עכשיו, כשיש לנו שפה משותפת, תוכלו להבין יותר לעומק את ההסבר הזה. בגדול, הדרך לאבטיפוס מתחילה בשלב הרעיון. היזם הוגה את רעיונו ומתחיל לבדוק דרכים ליישום הרעיון. אם מדובר באדם עם חוש טכני ועם יכולות יצירתיות, הוא יוכל לבנות מודל ברמה גבוהה שידגים טוב את הרעיון שלו.

ישנם יזמים שנתקעים בשלב הרעיון ובכדי לפרוץ את הגבול לכדי אבטיפוס ממשי, צריכים עזרה של איש מקצוע או צוות מקצועי. ישנן חברות שמלוות את היזמים כבר מהשלב הזה ועושות את התהליך עבורם.

בשלב הבא, בהנחה שהרעיון אפשרי ליישום, ושיש היתכנות כלשהי למוצר טוב ובעל ביקוש, עוברים לתהליך הפיתוח המסודר. בתהליך הפיתוח המסודר מהנדסים ומעצבים תעשייתיים הם אלו שמובילים את התהליך.

ברוב המקרים האב טיפוס המתקדם הראשון שמייצרים משמש כמודל ניסוי לצוות המפתח. האבטיפוס מאפשר לצוות לעשות בדיקות שונות, לבדוק שאין טעויות תכנון כאלו ואחרות, לבדוק האם התכנון ישים וכו’.

לאחר סבב הניסויים אפשר להתקדם למודל מתקדם יותר, וברוב המקרים אפילו לאבטיפוס הסופי. ישנם מקרים בהם יש עוד כמה אבות טיפוס בדרך. השאיפה היא להגיע למוצר מספק ועומד בדרישות האפיון הראשונות.

למה צריך אבטיפוס?

יזם מקצועי ומנוסה יודע את התשובה לשאלה הזו באופן אינטואיטיבי. ובכל זאת, למה בכלל צריך את כל התהליך הזה? האם אי אפשר לתכנן מוצר סופי בלי לעבור בדרך באבות הטיפוס השונים?

אז התשובה היא כמובן שלא! אי אפשר לקצר את הדרך.

הסיבות לכך שונות ותלויות בפרויקט וביזם. באופן כללי, אבטיפוס משמש ל:

  • הוכחת היתכנות הרעיון
  • הצגת הרעיון למשקיעים לצורך גיוס כספים בשלבים השונים של הפרויקט
  • בדיקות וניסויים במהלך הפיתוח

 

בהרחבה, ראשית רוב היזמים נדרשים לגייס הון מקרן כלשהי או משקיעים פרטיים לצורך הפיתוח, כי התהליך הוא יקר ודורש השקעה. כשיש איזשהי הוכחת היתכנוץ לרעיון, המשקיע יכול להבין טוב יותר למה הוא נכנס, וליזם קל משמעותית לשכנע את המשקיע להצטרף למיזם.

שנית, מכיוון שאף איש מקצוע אינו חף מטעויות, ואנחנו חיים בעולם בו הכל אפשרי, לתהליך מסודר של ניסוי וטעיה יש משמעות אדירה במהלך הפיתוח. הצוות המקצועי לומד המון בכל פעם שנעשות בדיקות על אחד מאבות הטיפוס בדרך.

זהו תהליך מרתק ומרגש לכל יזם ללא ספק.

ועכשיו, כשלכל אחד מכם יש ידע ראשוני ובסיסי בנושא יש לכם את הכלים וההבנה מה אתם צריכים לעשות בכדי להתחיל להתכנס לאבטיפוס.

 
 
 
mcity

mcity

יולי לב

יולי לב

 

 

 

כל מה שקורה בעיר באנר הדר

 

מדורים