חיפוש
 
לדף הבית >>     צרכנות מקומית מודיעין >>

כמה רחוק תגיעו עם אופניים חשמליים?

 

אחת השאלות הנפוצות שנשאלות בכל חנות אופניים חשמליים היא – ”כמה רחוק אוכל להגיע?”. זאת מן הטעם הפשוט שבישראל בעשור השלישי של שנות ה-2,000, אופניים חשמליים הם כלי תחבורה לכל דבר ועניין

 

אחת השאלות הנפוצות שנשאלות בכל חנות אופניים חשמליים היא – "כמה רחוק אוכל להגיע?". זאת מן הטעם הפשוט שבישראל בעשור השלישי של שנות ה-2,000, אופניים חשמליים הם כלי תחבורה לכל דבר ועניין. הם אמנם לא מוכרים כ"כלי רכב מנועי" לפי ההגדרה היבשה של החוק, אך בהחלט מהווים תחליף מושלם לרכב פרטי. רבים קונים אופניים חשמליים בשביל להשאיר את המכונית בחנייה ולהגיע בדרך נוחה ובטוחה לעבודה. בלי פקקים, בלי חנייה, בלי הוצאות מיותרות על דלק ובעיקר בלי "כאב ראש". 

אך כמה רחוק באמת אפשר לרכוב על אופניים חשמליים? שימו לב כי זו סוגיה דרמטית שכן אופניים חשמליים, בניגוד מוחלט לאופניים רגילים, אינם כמעט מאפשרים תנועה כשהם ללא מתח בסוללה. ניתן לפדל על אופניים חשמליים גם כשהמנוע כבוי, אך מדובר בכלי ששוקל 25 ק"ג (בממוצע). עם רוכב שמשקלו מוסיף עוד כמה עשרות ק"ג (ולעתים יותר מ-100 ק"ג), הפדלים והשרשרת לא יכולים להתמודד לאורך זמן ומרחק. כשאתם שואלים מהו טווח הנסיעה של האופניים החשמליים שבדקתם בחנות, אתם בעצם שואלים כמה רחוק תוכלו לרכוב מבלי להטעין. 

אופניים חשמליים נמדדים בסוללה

הפרמטר המרכזי והעיקרי לגבי טווח הנסיעה הוא הסוללה. אם תרצו, הלב הפועם של כל אופניים חשמליים. הרוב המכריע של הסוללות המולבשות על אופניים חשמליים בישראל הן סוללות במתח 48 וולט. המשתנה שמעניין אותנו לגבי מרחק הנסיעה הוא ההספק שנמדד באמפר/שעה, ובקיצור "אמפר". 

כככל שהאמפר גבוה יותר, כך לפנינו אופניים חשמליים שיכולים להגיע למרחק רב יותר. כאן חשוב להדגיש כי הנתונים המוצגים למתעניין בחנות אופניים חשמליים אינם תואמים את הביצועים בפועל, ומדובר בנתונים שנגזרים מתוך "ביצועי מעבדה". ממש כמו נתוני צריכת דלק ברכישת רכב. 

בפועל, אפשר לומר שסוללה במתח של 48 וולט עם 10 אמפר תצליח בשנה הראשונה לגמוע מרחקים של כ-30 ק"מ מבלי לפגוש מטען, וכל מידת אמפר נוספת מגדילה את הטווח בכ-2 ק"מ. 

חשוב להדגיש כי הנתונים שצוינו כאן לא מבוססים על מחקר מדעי אלא על ניסיונו של הכותב ברכיבה על אופניים חשמליים במשך לא מעט שנים ברציפות. לסיכום נקודה זו, כשאתם מחפשים אופניים חשמליים עם טווח נסיעה גדול, חפשו אופניים חשמליים עם אמפר גבוה. לעתים קרובות חנות אופניים חשמליים תציע דגם מסוים עם אפשרות לשדרג את הסוללה לבטריה עם הספק רב יותר, בתוספת של כמה מאות שקלים. בד"כ זה שווה. 

הרכיבה שלכם משפיעה על המרחק

הסוללה איננה קובעת לבדה את המרחק אותו תוכלו להשלים עם אופניים חשמליים. משתנה מהותי נוסף הוא האופן בו אתם רוכבים. למשל, האם אתם מפדלים או רק מסתמכים על המצערת. במידה שאתם לא רק לוחצים על "ידית הגז" שמפעילה את המערכת החשמלית, אלא מלווים את הרכיבה עם פידול רציף, טווח הנסיעה גדל משמעותית. 

חשוב להדגיש כי פידול אופניים חשמליים לא דורש מאמץ כלל. מדובר בחוויה שדומה לפידול אופני כושר על המהלך הפשוט ביותר. פעולת הסיבוב של הפדלים מניעה את השרשרת ומורידה עומס מהסוללה והמנוע. לכך יש לצרף את הבונוס שבהזזת הגוף והשרירים (אבל אל תחשבו שאתם עומדים לפתח סיבולת לב-ריאה). 

לסיכום, 

שוק האופניים החשמליים צומח בקצב מסחרר. אם לפני כעשר שנים בלבד, כשהישראלים רק גילו את האופניים החשמליים, התניידו בארץ פחות מ-2,000 כלים, היום אנחנו סופרים בישראל יותר מ-250,000 רוכבים חשמליים. יעיד על כך העומס הרב בכל חנות אופניים חשמליים בתל אביב ובמרכז. 

במקביל לנתונים רואים עלייה של ממש במפרטים המוצעים לצרכן. אופניים חשמליים עם סוללות בעלות הספק גבוה נמכרות בכל חנות אופניים, ומאפשרות לגמוע מרחקים עצומים מבלי להתחבר למטען. כך גם שבילי אופניים חשמליים נסללים חדשות לבקרים בערי ישראל, מקלים מאד על רציפות הרכיבה, ומאפשרים לשמור על המנוע וביצועיו. 

 
 
 
mcity

mcity

יולי לב

יולי לב

 

 

 

כל מה שקורה בעיר באנר הדר

 

מדורים