חיפוש
 
לדף הבית >>     בריאות >>

טיפולי שיניים בהריון ובמהלך ההנקה / טופז המרכז להשתלות שיניים

 

אם את מתכננת הריון, מומלץ להיבדק אצל רופא שיניים טרם כניסתך להריון. הסיבה העיקרית לכך היא שחלק מטיפולי שיניים בזמן ההיריון עלולים להיות בעייתיים בתקופות שונות של ההיריון. מאמר זה יעזור לך לעשות סדר בכל הקשור לטיפולי שיניים במהלך ההיריון ובזמן ההנקה.

 

אם את מתכננת הריון, מומלץ להיבדק אצל רופא שיניים טרם כניסתך להריון. הסיבה העיקרית לכך היא שחלק מטיפולי שיניים בזמן ההיריון עלולים להיות בעייתיים בתקופות שונות של ההיריון. מאמר זה יעזור לך לעשות סדר בכל הקשור לטיפולי שיניים במהלך ההיריון ובזמן ההנקה.

טיפולי שיניים נתפסים לעיתים רבות כטיפולים לא הכי מהנים, ובקרב מטופלים רבים מדובר בחוויה מלחיצה למדי. כאשר המטופלת היא אישה הרה או אם טרייה שמניקה את ילדה, החששות הללו גוברים באופן ניכר. בזמן ההיריון נשים רבות חוששת מהכאב, וחוסר היכולת להיעזר בלא מעט משככי הכאבים בתקופה הזו גם הוא משפיע על ההחלטה להימנע מהטיפול. מצד שני, טיפולי שיניים הם חיוניים בתקופה זו יותר מתמיד. בעיות שונות, לרבות דלקות חניכיים, עשויות להשפיע לא רק על האישה אלא גם על העובר. יתרה מכך, ישנם מקרים רבים שבהם מצב של מטופלות הרות מחמיר מאוד והן סובלות מכאבי שיניים קשים בזמן ההיריון, עד כדי פגיעה בשיניים ועקירתן.

המסקנות העולות מכאן הן:

  • מומלץ להיבדק אצל רופא שיניים טרם תכנון כניסה להריון.
  • ניתן לעבור טיפולי שיניים נחוצים גם בזמן הריון והנקה.

בואו נדבר על עיתוי

את תקופת ההיריון נהוג לחלק ל3 טרימסטרים שלכל טרימסטר ייחודיות משלו.

טרימסטר ראשון: (10 שבועות ראשונים) נחשב לרגיש יותר מכיוון שאיברי העובר מתפתחים ושינויים ההורמונליים בגוף האישה גורמים לבחילות והקאות, ולכן עדיף לדחות את הטיפולים הלא נחוצים לטרימסטר השני. יחד עם זאת ההימנעות מטיפולי שיניים בטרימסטר הראשון לא נובעת מחשש לנזק כלשהו לעובר, אלה כדי לעבור את הטיפול בזמן שיש פחות בחילות והקאות.

טרימסטר שני: במהלך תקופה זו ישנה יציבות מסוימת שבה חולפות בחילות הבוקר ולכן פרק זמן זה הוא המועדף ביותר לביצוע טיפולי שיניים נחוצים.

טרימסטר שלישי: במהלך החודשים האחרונים להריון עדיף להימנע מטיפולים לא נחוצים. במהלך תקופה זו הרחם גדל ולוחץ על כלי הדם של האם בעת שכיבה ממושכת על הגב, דבר שעלול להוריד לחץ הדם. יחד עם זאת אם ישנו צורך בטיפולים נחוצים, ניתן לעבור אותם, פשוט יש צורך לעשות הפסקות תכופות במהלך הטיפול.

חשוב להדגיש:

ניתן לבצע טיפולי שיניים נחוצים במהלך ההיריון כולו מאחר ומדובר בבריאות, יתרה מכך, משרד הבריאות מדגיש שאין כל תוספת סיכון כתוצאה מטיפולי שיניים בזמן ההיריון.

 

כך יתבצעו טיפולי שיניים בהריון ובזמן ההנקה

כאמור אין כל חשש לעבור טיפולי שיניים הן במהלך ההיריון והן תוך כדי ההנקה. כל מה שעלייך לעשות זה ליידע את  הצוות הרפואי והרופא המטפל שלך שאת בהריון לפני הבדיקה! לאחר בדיקת אבחון אצל רופא שיניים הוא ימליץ לך על טיפולים מסוימים שניתן לדחות לאחר היריון, יחד עם זאת אם יהיו טיפולים חיוניים יהיה מותר ועוד יותר מומלץ לבצע ללא שום חשש במהלך ההיריון.

נשים רבות שנמנעות מטיפולי שיניים בזמן ההיריון או ההנקה לרוב מביעות חשש מהשימוש בחומרי הרדמה שונים ו/או מחשיפה לקרינה רדיואקטיבית בזמן צילומי שיניים. אם כן, חשוב לזכור שישנם חומרי אלחוש והרדמה המותרים הן במהלך ההיריון והן בזמן ההנקה.

להלן רשימה קצרה של חומרי אלחוש והרדמה מקומית המותרים לשימוש בזמן ההיריון ובמהלך ההנקה:

  • לידוקאין (Lidocaine) - מותר לשימוש ואינו מגביר את הסיכון לעובר מעבר לסיכון הבסיסי. תרופה זו מותרת גם לנשים מניקות וזאת משום שיש לה זמן חיים יחסית קצר והיא מופרשת לחלב אם באחוז זניח.
  • ניתן להשתמש בלידוקאין גם בשילוב עם אדרנלין, אלה אם כן ישנה הגבלה בריאותית כלשהי.
  • גז צחוק (Nitrous Oxide) – משרד הבריאות מתיר שימוש בגז צחוק בכל שלב של ההיריון, יחד עם זאת הוא ממליץ להימנע משימוש בו במידת האפשר, מאחר וחלק מהמחקרים הראו עליה מתונה בשכיחות הפלות לאחר חשיפה מתמשכת לחומר זה בזמן ההיריון. בכל מקרה מומלץ להתייעץ עם הרופא המטפל לפני השימוש בגז. כמו כן גז צחוק מותר לנשים מניקות, אך אין מספיק מידע בספרות הרפואית לגבי אחוז הפרשה לחלב אם ולכן לאחר טיפול עם שימוש בגז צחוק מומלץ לשאוב מנה אחת של חלב מכל שד, לזרוק ולאחר מכן להניק רגיל.

 

חשיפה לקרינה (מייננת) רדיואקטיבית בעת ביצוע צילומי שיניים בהריון:

חשוב לזכור שחשיבות הטיפול עולה על הסיכונים מחשיפה לקרינה מייננת. יתרה מכך, משרד הבריאות אף מדגיש שאין להימנע מביצוע בדיקות או טיפולים נחוצים הכרוכים בקרינה. ארגון הבריאות העולמי מגדיר את החשיפה המרבית המותרת לקרינה מייננת בזמן ההיריון עד 5 Rad (50mSv, 0.05Gy).

אצלנו ברשת מרפאות טופז מבצעים צילומי שיניים באמצעות ציוד דיגיטלי חדשני, כך שהחשיפה לקרינה במהלך הצילום היא מזערית כ - 0.01mRAD  0.03mRAD. מה שאומר שהצילומים הם מאוד בטיחותיים ואף עומדים מתחת לדרישות של ארגון הבריאות העולמי. יתרה מכך, אנו נוקטים בכל אמצעי הזהירות כגון סינר עופרת, כך שאין כל חשש שייגרם נזק לעובר מעבר לסיכון הבסיסי.

 

כל אישה הרה עוברת שינויים פיזיולוגיים ופסיכולוגיים הקשורים באופן ישיר בטיפול השיניים. זה נובע ממספר סיבות, העיקריות שבהן:

אי יציבות הורמונאלית. השינויים ההורמונאליים ורמות גבוהות של אסטרוגן עשויים לגרום להתנפחות ורגישות יתר של הרקמות הרכות בחלל הפה (חניכיים). זה מתאפיין בצבע אדום והן עלולות לדמם בקלות.

תזונה לא מאוזנת. במהלך ההיריון נשים רבות לא שומרות על תזונה נכונה ומסודרת וזאת מכיוון שישנה נטייה "לנשנש" כל הזמן, לאכול בשעות לא קבועות עקב התקפי רעב, לפעמים ישנו צורך מוגבר בסוכר- כל אלה עשויים  לגרום לאי שמירה על היגיינה אוראלית ולהתפתחות של עששת (חורים בשיניים).

רפלקס הקאה מוגבר. במהלך היריון השינויים ההורמונאליים  גורמים לבחילות והקאות, עקב כך עלול להתגבר רפלקס ההקאה ((Pharyngeal reflex מה שמקשה על רופא השיניים לבצע טיפול. לרופאים שלנו  ברשת מרפאות טופז יש ניסיון עשיר בגישה וטיפול בפציינטים עם רפלקס הקאה מוגבר על ידי טכניקות שונות התורמות לביצוע והשלמת הטיפול.

שינויים פסיכולוגיים. חלק מהשינויים שאישה הרה עוברת הם שינויים פסיכולוגיים הקשורים בעייפות ואף דיכאון. שינויים אלה מגבירים לחצים וחששות בפני הכאב הצפוי כתוצאה מטיפול שיניים, מה שמשפיע על ההחלטה להימנע מהטיפול. במקרה זה חשוב מאוד שלרופא המטפל תהיה גישה נכונה. אנו ברשת מרפאות טופז שמים דגש מיוחד על הנושא הזה, הרופאים שלנו יודעים בדיוק איך לגשת למטופלת במצבים כאלה ואיך לטפל בה.

טיפולים מנע

ישנם לא מעט מחקרים אשר מראים קשר ישיר בין דלקות חניכיים במהלך הריון ובין לידה מוקדמת, וזאת משום שחיידקים עלולים לחדור דרך החניכיים אל זרם הדם ולפגוע בעובר. לכן מומלץ לטפל בדלקת חניכיים בהקדם האפשרי ועוד יותר מומלץ למנוע התפתחות דלקות כאלה.

להלן מספר טיפולי מנע אשר יקטינו משמעותית את הסיכוי בהתפתחות דלקת חניכיים בקרב נשים הרות:

  • שמירה על היגיינה אוראלית חשובה מאוד בקרב נשים שמקיאות כי הקאות מכסות את חלל הפה בחומצת קיבה מרוכזת אשר עלולה לגרום להתפתחות של עששת ואף במקרים מסוימים לדלקת חניכיים. לא מומלץ לצחצח שיניים מיד לאחר הקאה כי בעט צחצוח את מחדירה את החומצה עמוק יותר. לכן, עדיף לשטוף את הפה עם הרבה מים וכך לנטרל את החומציות ורק לאחר מכן לצחצח.
  • ביקורים תכופים אצל שיננית לצורך הסרת (ניקוי) אבנית, קבלת הדרכה בצחצוח נכון ושמירה על היגיינה אוראלית.
  • צחצוח שיניים קפדני פעמיים שלוש ביום. אל תוותרו על כך, זה חיוני ומונע התפתחות דלקת חניכיים.
  • מברשת שיניים. מומלץ להצטייד במברשת שיניים רכה משום שמברשת קשה עלולה לגרום לפציעה ודימום יתר מהחניכיים. בנוסף מומלץ להשתמש בחוט דנטלי להסרת פלאק בין השיניים.
  • אם ישנה נפיחות או דימום מהחניכיים יש לגרגר כוס מים פושרים עם כפית מלח, זה יעצור את הדימום ויוריד נפיחות.
  • שטיפות פה - מומלץ להשתמש במי פה וכך להוריד את רמת החומציות בשיניים הנובעת מצריכת יתר של סוכר ותזונה לא מסודרת. מי פה המכילים Chlorhexidine מותרים בכל שלב של הריון ואינן מגבירות את הסיכון לעובר מעבר לסיכון הבסיסי.

לעבור טיפולי שיניים בראש שקט

הדבר החשוב ביותר, זה שיעזור לך לעבור טיפולי שיניים במהלך ההיריון ובתקופת ההנקה בלי חששות, הוא בחירת רופא השיניים שלך. אין ספק שישנה חשיבות עצומה לזהותו של הרופא, לניסיון המקצועי שלו ולהכשרתו. מעל הכל, בוודאי בתקופה שבה הלחץ בשיאו, אל תוותרי על ממד האנושיות. טיפולי שיניים בתקופת ההיריון וההנקה יהיו קצת יותר נעימים והרבה פחות מלחיצים אם תדעי שאת נמצאת בידיים טובות. רופא שיניים מקצועי עם ידע עשיר ובעיקר עם יכולת להבין את המצוקה ואת הפחד – ולהרגיע אותך ככל האפשר – הוא זה שיעניק לך את הטיפול הטוב ביותר!

לסיכומו של מאמר זה חשוב לזכור כמה דגשים:

  • מומלץ להיבדק אצל רופא שיניים טרם תכנון כניסה להריון. בדיקה זו תקנה לכם שקט נפשי ודאגה אחת פחות!
  • חשוב ליידע את הצוות הרפואי שאת בהריון ו/או מתכננת להיכנס להריון.
  • טיפולי שיניים אינם מעלים את הסיכון למומים מעבר לסיכון הבסיסי.
  • אין המלצה לדחות טיפולי שיניים נחוצים לטרימסטר שני והשלישי, ניתן לטפל גם בטרימסטר הראשון.

רוצים לדעת עוד? צרו איתנו קשר עוד היום ואנו נשמח לענות על כל השאלות!

יש לכם עוד שאלות לטופז:המרכז להשתלות שיניים? כנסו!
טלפון: 4990*   www.topazdental.co.il

 
 
 
mcity

mcity

יולי לב

יולי לב

 

 

 

כל מה שקורה בעיר באנר הדר

 

מדורים