חיפוש
 
לדף הבית >>     לשכת המסחר >>

העסקת בעלי מוגבלויות - חלק שני

 

משרד הכלכלה כבר כמה שנים מעודד מעסיקים על ידי מענקים להעסיק בעלי מוגבלויות אך נרשמים למענק ההעסקה - מדריך שני בסדרה

 

הרשות להשקעות במשרד הכלכלה, יחד עם השר אלי כהן, החליטו בשנת 2017  לעודד שילוב של אנשים עם מוגבלויות ויעניקו אות הוקרה למי שמעסיקים אנשים עם מוגבלות בצורה תומכת ומכובדת. לפי נתוני המשרד, למרות שלכחמישית מהאוכלוסייה יש מוגבלות, שיעור התעסוקה שלהם עומד רק על כמחצית, לעומת יותר מ־70% בשאר האוכלוסייה.

כיום כל ארגון שמעסיק יותר מ־100 עובדים חייב להעסיק לפחות 3% אנשים עם מוגבלות, אבל ארגונים רבים לא עומדים ביעד. בחוק אין אמצעי אכיפה נגד אותם ארגונים, ולכן משרד הכלכלה מעניק תמריץ נוסף.

 

בין הקריטריונים שייבחנו בקבלת האות הם שיעור העובדים עם מוגבלות מכלל העובדים, עלות השכר הממוצעת לעובד, תקופת ההעסקה, הנגשת מקום העבודה וכן המחויבות של מקום העבודה להעסקת אנשים עם מוגבלות. עסקים שמרבית הפעילות שלהם היא תעסוקת אנשים עם מוגבלות – כמו מפעלים מוגנים – לא יוכלו להגיש בקשה.

שר הכלכלה אלי כהן: "הענקת אות השר נועדה להגביר את המודעות ולהביע הערכה כלפי מעסיקים הפועלים לשלב עובדים עם מוגבלות ומציעים להם אופק תעסוקתי. אני קורא למעסיקים להרים את הכפפה ולעמוד בחובתם החברתית והכלכלית. מדובר בעובדים מוכשרים ואיכותיים אשר לוקחים את ההזדמנות הניתנת להם בשתי ידיים". 

היות שכמחצית מהמוגבלים הם בגיל העבודה, המאבק על שוויון זכויות בעבודה הוא מאבק – קיומי, יומיומי – מתמיד. לא אחת מוגבלים נדרשים לסיוע של עו"ד דיני עבודה לצורך מימוש זכויותיהם. בלעדיו הסיכוי שלהם להשיג זכויות קלוש, כמעט אפסי.

על העובדים המוגבלים, אשר נתונים במערכת של יחס עובד-מעביד, חלים כל חוקי המגן המוכרים במשפט העובד. אם הם  עובדים במסגרת תעסוקה מוגנת הסיכוי שלהם למימוש זכויות גדול יותר; אצל מעסיקים מסוימים, שלא במסגרת זו, הם עשויים לשלם מחיר- כלומר לקבל שכר על פי התפוקה המוגבלת מן הסתם שלהם.

מעוגן בחוק: שוויון זכויות בעבודה לאנשים עם מוגבלויות

חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות מעגן את מחויבותה המוסרית של החברה כלפי החלשים בה לדאוג לזכויותיהם. הרציונל של החוק הוא זכותם של המוגבלים ליהנות משוויון בכל תחום לחיות חיים של כבוד וחירות.

נקודות חשובות בחוק הן: אי אפליה על רקע המוגבלות במידה שהיא אינה מפריעה למילוי המשרה המוצעת, איסור על מעסיק לפטר עובדים אשר בני או בנות זוגם או מי מבני משפחתם לוקים במוגבלות כל שהיא, זכאותם לקבל פיצויי פיטורים כחוק, איסור על פרסום מודעות דרושים המחריגות בעלי לקויות מסוימות, חובת מעסיק המקבל לעבודה בעלי מוגבלויות לבצע התאמות נדרשות (פיזיות, תפעוליות ולוגיסטיות) כדי להנגיש ולזמן להם סביבת עבודה המאפשרת להם לעבוד בנוחות וברווחה מרביות, זכות העובד המוגבל להשתכר באופן יחסי לתפוקתו, כאשר הבסיס לחישוב הוא שכר המינימום במשק, זכות לתבוע את המעביד במקרה של אי מתן זכויות או הפרתן, יחס פוגעני ועוד.

אנשים עם מוגבלות חשים עצמם נחותים ביחס לעובדים אחרים, ובעיקר כלפי המעביד. חולשה מובנית זו הטבועה באישיותם ובאה לידי ביטוי בגישתם הצייתנית והכנועה עלולה להיות בעוכריהם ולהוות פתח לניצולם. לכן חשוב שכל אדם בעל מוגבלות הנכנס לשוק העבודה יתוודע מבעוד מועד לזכויות המוקנות לו על פי חוק.

להעסקת בעלי מוגבלויות ראו גם עבודה נגישה 

 

 
 
 
mcity

mcity

יולי לב

יולי לב

 

 

 

כל מה שקורה בעיר באנר הדר

 

מדורים