חיפוש
 
לדף הבית >>     הורים וילדים >>

מלכות הרגש

 

נעה שהם וניבה בורוש הקימו במודיעין מרכז ייחודי לטיפולים רגשיים עם מגוון שיטות ואבחונים, על מנת לשפר את ההורות ואת חייהם של ילדים ובני נוער, וללמד את ההורים להתמודד עם הצבת גבולות לילדים ודחיית סיפוקים עבורם

 

"טיפול רגשי הוא כבר לא מילה גסה כמו פעם, והוא מקל בהרבה היבטים בחיים. פעמים רבות לא כל מה שעובד עם הילד הראשון במשפחה עובד גם עם הילד השלישי או הרביעי במשפחה. זאת משום שכל ילד שונה לחלוטין מאחיו ואחיותיו, וגם אנחנו משתנים כבני אדם וכהורים. לכן לפעמים הורים מגיעים לטיפול ולהדרכה דווקא אחרי שנולד להם הילד הרביעי או החמישי". כך אומרות נעה שהם וניבה בורוש, שפתחו לאחרונה במודיעין את המרכז לטיפולים רגשיים, הנותן טיפול מקיף לכל המשפחה – כולל טיפול זוגי והדרכת הורים להורים וטיפולים רגשיים לילדים המותאמים אישית לכל מטופל.

לדבריהן, באזור מודיעין יש ביקוש רב לטיפולים רגשיים, במיוחד בשל העובדה שבאזור מתגוררות משפחות צעירות עם 4-3 ילדים במשפחה, שמשקיעות הרבה בילדים שנחשבים למרכז המשפחה. שהם ובורוש: "הרבה ילדים צריכים טיפולים רגשיים, שמסייעים להם להתפתח ולגדול בצורה טובה יותר. בעידן הטכנולוגי של היום הילדים וההורים מוקפים בהרבה מסכים. בעקבות זאת הם לא מצליחים לדחות סיפוקים, ומאוד קשה להם להתמודד עםדחיית סיפוקים. הילדים כבר לא יודעים להשתעמם, וכל הזמן מצפים שיבדרו אותם או פשוט צופים במסכים. אי דחיית הסיפוקים גורמת לילדים ולנו להיות עצבניים ולפריצת הגבולות. בעקבות זאת,מקבל הילד מהוריו כל מה שהוא רוצה, יותר קשה לו לדחות סיפוקים, וכתוצאה מכך מתחצף להוריו ולמוריו".

שתיהן מגלות כי בדחיית סיפוקים אצל ילדים ניתן לטפל בעזרת בעלי חיים, הכולל ניקוי כלוביבעלי חיים המשתתפים בטיפול, "גם אם זה משעמם או מגעיל אותם. אנו מלמדות את הילדים שגם אם לא קל לנו לדבר על נושא מסוים, צריכים לעשות את זה. לפעמים ילדים אומרים לנו: ’משעמם לי’, למרות שהפירוש הנכון הוא: ’קשה לי’. כאשר אנו מבררות עם ההורים כיצד מעסיק הילד את עצמו, הם משיבים: ’עם סמרטפון או מחשב’".

ניבה בורוש ונעה שהם  צילום: יהורם גלילי

\מרכז לטיפולים רגשיים נותן מענה כולל ברמה איכותית ובמחירים הוגנים לצרכים השונים של תושבי מודיעין והסביבה, ומועבר בו מגוון טיפולים: טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) למבוגרים, לילדים ולבני נוער, הדרכת הורים, טיפול בעזרת בעלי חיים, אבחון דידקטי, הוראה מתקנת, וקבוצות להעצמה נשית ולנושאים נוספים. המרכז נמצא במקום מרכזי במודיעין, בסמוך לתחבורה ציבורית ולתחנת הרכבת מודיעין מרכז. המקום מרווח מאוד וכולל שישה חדרי טיפול, בהם מתקיימים טיפולים במקביל – כולל חדר לטיפול בעזרת בעלי חיים, חדר להוראה מתקנת, שלושה חדרי טיפול רגילים, וחדר גדול יותר בו מתקיימים טיפול בדרמה ובתנועה. במרכז עובדים מטפלים ומטפלות מאזור מודיעין וגם מחוצה לו, כולל מטפלת שמגיעה מאשקלון.

במרכז נעשית התאמה בין המטפלים השונים המסייעים למשפחה, על מנת לחסוך להורים ולילדים ריצות ממאבחנים למטפלים. כל הדוחות של הטיפולים השונים מופיעים במרוכז בתיק המטופל במערכת הממוחשבת, ובהתאם לכך מקבלים המטפלים והמטפלות במרכז הדרכה כיצד לטפל בכל אחד ואחת מבני המשפחה. במרכז מועברים טיפולי קצרי טווח כמו: CBT או NLP– בהם מתייחסות המטפלות רק לנושא אחד ומטפלות בו בעיקר בילדים ובבני נוער, וטיפולים ארוכי טווח כמו: פסיכודרמה, NLP וטיפול בעזרת בעלי חיים הנחשבים לדינמיים, לוקחים יותר זמן ומיועדים בעיקר לילדים, לבני נוער ולמתבגרים. טיפול זוגי וטיפול משפחתי מיועדים בעיקר למשפחה, ופסיכותרפיה גופנית מיועדת לכל הגילאים. את המרכז מלווה תזונאית המסייעת בנוגע לתזונה ולרגש, נעשים בו אבחונים פסיכו-דידקטיים, ובקרוב תופעל בו הוראה מתקנת עם טיפול רגשי.

ניבה בורוש, בת 58, היא מטפלת קוגניטיבית התנהגותית, מדריכת הורים בשיטת אדלר וגם בשיטת CBT, פסיכותרפיסטית ממוקדת טראומה, מנחת הורים, מטפלת בעזרת בעלי חיים, ומטפלת דיאדית – בה מטפלים בקשר בין ההורה לילד. היא בעלת תואר ראשון בחינוך ובספרות, תואר שני בפסיכולוגיה חינוכית יישומית, ונחשבת לאחת המטפלות הראשונות בישראל שכבר בתחילת שנות ה-2000 למדו טיפול בעזרת בעלי חיים ועסקו בתחום. היא לימדה טיפול בעזרת בעלי חיים והדרכת הורים במגוון מוסדות אקדמיים בישראל: מכללת לוינסקי, במכללת ספיר, עלה נגב, האוניברסיטה הפתוחה ובסמינר הקיבוצים בו שימשה רכזת אקדמית ומדריכה של מטפלים ומטפלות רבים, ובהם גם נעה שהם. אחת ההתמחויות של בורוש היא בטיפול בטראומה באמצעות שיטת SEE FAR CBT"" ושיטת "CBT" המטפלות בהפרעות אצל מבוגרים, כולל טיפול בקלפי אימון ושמונה חוברות מיוחדות וספרי קריאה מיוחדים שמסייעים לילדים להתמודד עם חרדות. היא הדריכה מטפלת שעבדה עם אוכלוסייה בדואית בנגב אחרי מבצע "צוק איתן", לאחר שהתברר שאוכלוסייה זו סבלה מטראומות רבות בעקבות נפילות של טילים בשטחים פתוחים המאוכלסים על ידי בדואים.

בורוש נולדה בבת-ים ולמדה בגימנסיה הרצליה בתל אביב מכיתה ז’. בעלי החיים היו חלק בלתי נפרד מחייה ומחיי אמה, "תמיד היו אצלנו בבית בעלי חיים: תרנגולות, ארנבונים, דגים, כלבים, חתולים ואפילו עזים". היא עסקה בטיפול עם אוכלוסיות מגוונות כמו: מבוגרים הסובלים מבעיות נפשיות, בני נוער שסבלו מבעיות התמכרויות, בעיות נפשיות, בעיות משפחתיות, הפרעות קשב וריכוז ועוד – עם בעלי חיים ובלעדיהם.

נעה שהם, בת 36, נשואה ואם לשני ילדים, עוסקת מזה כעשר שנים בטיפול בעזרת בעלי חיים – חמש שנים כשכירה וחמש שנים כעצמאית. היא מטפלת מזה שלוש וחצי שנים בעזרת בעלי חיים בכלא מגן, הנחשב לבית הסוהר היחיד בארץ לחולי נפש. בתחום הטיפולי עברה תחנות רבות, ובהן מרכז קשר של עיריית ראשון לציון –מסגרת מוגנת ומקצועית המיועדת למפגשים בין הורים לילדיהם במצבי משבר במשפחה.

מאז הייתה ילדה גידלה שהם בביתה חתולי רחוב מהשכונה. בכיתה ט’ עברה עם משפחתה למודיעין, שהיו בה בקושי כמה כבישים סלולים, מרכז מסחרי קטן ואינספור אתרי בנייה. היא למדה כמה שנים בירושלים עד שנפתח במודיעין עירוני א’.באותה שנה כבר הדריכה בסניף בני עקיבא בעיר. חיידק העשייה והתרומה לקהילה בער בקרבה, וכבר כנערהייצגה את בני עקיבא במועצת הנוער העירונית של מודיעין, ואף נבחרה לייצג את מודיעין במועצת הנוער המחוזית. היא שירתה בצבא כמפקדת כיתת בניםוכסמלת הדרכה בזיקים. בשירותה הצבאיהחלה להרגיש שהיא מתרחקת מהדת, וכשהשתחררה נסעה לטיול הגדול בהודו. לאחר מכן התגוררה באילת, שם למדה לתואר ראשון ושני במנהל עסקים. לאחר שלמדה טיפול בעזרת בעלי חיים במכללת ספיר,  למדה הדרכת הורים גם CBT– טיפול קוגניטיבי התנהגותי העובד על המחשבות של האדם ועל התנהגותו.

לדברי שהם ובורוש, פעמים רבות במשפחות שילדיהן הגיעו אליהן לטיפול יש יותר ממטופל אחד, ולכן היה צורך בטיפולים רגשיים לבני משפחה נוספים. "מכיוון שבטיפול רגשי לא מקובל להביא לטיפול משותף את כל בני המשפחה, המרכז שלנו מאפשר לטפל במקביל באחים ובאחיות, כשכל אחד מהם מקבל טיפול בנפרד עם מטפל אחר בשיטת טיפול שמתאימה לו אישית: האחד בעזרת בעלי חיים, והשני בעזרת פסיכו-דרמה. ילדה עם צרכים מיוחדים תטופל בפסיכותרפיה, ואחות קטנה שמרגישה שתשומת הלב נלקחה ממנו והיו לה בעיות רגשיות כתוצאה מכך תעבור טיפול CBT. כל אחת מהמטפלות מתואמת באמצעות מדריכת ההורים ו/או המדריכה המקצועית של המטפלות במרכז. כך, למעשה, כל מטופל מקבל את הטיפול המותאם לצרכיו".

מ.מ

 
 
 
mcity

mcity

יולי לב

יולי לב

 

 

 

כל מה שקורה בעיר באנר הדר

 

מדורים