חיפוש
 
לדף הבית >>     חדשות ירושלים והסביבה >>

התזמורת הסימפונית מציגה

 

”מחיה המתים” - יצירתו המונומנטלית של המלחין הישראלי נועם שריף, בקונצרט חגיגי ליום העצמאות

 

 

ב-4 במאי, יום העצמאות ה- 74 של מדינת ישראל, תנוגן יצירתו של נועם שריף "מחיה המתים", בקונצרט חגיגי בניצוחו של מאסטרו סטיבן סלואן, עם זמר הטנור עזי שוורץ, זמר הבריטון יאיר פולישוק, מקהלת מורן (נעמי פארן, מנצחת) וזמרי קולגיום תל אביב (ישי שטקלר, מנצח). בתכנית תנוגן גם הפתיחה של בטהובן: לאונורה מס’ 3.

נועם שריף, שנפטר לפני כשלוש וחצי שנים, היה חתן פרס ישראל למוסיקה, וחתן פרס א.מ.ת, מלחין, מנצח, מעבד ומחנך. "מחיה המתים" היא היצירה הראשונה בטרילוגיה של שלוש מיצירותיו החשובות ביותר. היצירה נכתבה ב- 1986 לפתיחת המוזיאון היהודי באמסטרדם ובוצעה בבכורה עולמית ב – 1987 , ביום הזיכרון לחללי צה"ל, על ידי הפילהרמונית הישראלית. היצירה כתובה לתזמורת, מקהלת גברים, מקהלת נערים ושני סולנים (חזן טנור ובריטון). "מחיה המתים" מבוססת על המסורת המוזיקלית של יהודי מזרח אירופה וגם על נעימות מהמסורת האוריינטלית הקדומה של השומרונים. היצירה מחולקת לארבעה חלקים: 1. חיי היהודים בתפוצות (עד השואה); 2. שואה; 3. קדיש ויזכור; 4. תחייה ותקומה. מאז היצירה בוצעה בארץ וברחבי העולם, במקומות מאוד מרכזיים, כמו פסטיבל זלצבורג, לונדון ניו יורק, ברלין ועוד. זו הפעם ראשונה שהסימפונית ירושלים מבצעת את היצירה.

סטיבן סלואן, המנהל המוסיקלי של הסימפונית ירושלים מספר על נועם ועל היצירה: "נועם שריף הוא אגדה, הוא היה אחד המלחינים הגדולים בארץ ובכלל. הקשר שלי התחיל איתו מהיום הראשון שעליתי לארץ ב-1981, כשנפגשנו באקדמיה הישראלית למוזיקה ע"ש רובין באוניברסיטת תל אביב ומאז נוצר קשר הדוק. נועם בשבילי הוא מנטור, אבא, אח, חבר – הכל. היה לי הכבוד להכיר אותו מעל 35 שנה, עד יום מותו. ביצעתי יצירות שלו בארץ ובכל העולם. לפני 8 שנים, הקדשתי פרוייקט מיוחד ליום הולדתו ה- 80 עם תזמורת בוכום, אותה ניהלתי 27 שנים, והזמנתי אותו לנצח, כשכמובן היצירה המרכזית הייתה "מחיה המתים" , שהייתה בקשה אישית שלו. פעם שנייה, ממש זמן קצר לאחר מותו, בברלין, וזה היה מאוד מרגש. לא סתם נבחרה היצירה לקונצרט יום העצמאות: היצירה היא עמוקה מאוד ובעצם מסמלת את כל החיים של העם היהודי, עם המקורות האשכנזיים וגם הספרדיים וכמובן יש חלק חשוב וקשה ומרגש של השואה, והפרק האחרון הוא על הקמת המדינה שנגמר בהללויה, תפילה מאוד חיובית לעתיד המדינה, שמסמלת תקווה, וחוגגת את החיים היהודיים. זה כבוד בשבילי לנגן את יצירותיו של נועם, ואף חובה. גם הפתיחה של בטהובן: לאונורה מס’ 3 מסמלת את היציאה לחופשי".

כך כתב נועם שריף על יצירתו בתכנייה של הפילהרמונית ב-1987 : "יום אחד בקיץ 1983 התקשר אליי אדם בשם ברנארד ברונקהורסט מאמסטרדאם בקול נמוך ובדיבור איטי כי ייעוד חייו הוא להנציח את קורות יהדות אירופה בשואה וקבע איתי פגישה. לפגישה הופיע גבר נמוך קומה, בחליפת קטיפה שחורה עם שיער לבן ארוך הגולש על כתפיו ומבטו יוקד, הוא נראה כאיש חזון כנביא כמישהו שלא מן העולם הזה, וכך שכנע אותי לכתוב את היצירה "מחיה המתים" שבוצעה ושודרה בשידור חי בכל העולם. בביצוע הבכורה באמסטרדם לא האמנתי למראה עיניי, בראותי רבים כל כך מוחים דמעה מלחייהם, ידעתי עתה היכן מקומי ברב המוסיקה בת זמננו והשורשים שלי".

בנוסף, יוצג ארכיון של נועם שריף של הספרייה הלאומית בירושלים, כאשר הפתיחה הרשמית תתקיים לפני הקונצרט, באכסדרת אולם הנרי קראון בתיאטרון ירושלים, שם יוצגו מסמכים ותמונות הקשורות ליצירה.

יום רביעי 4 במאי | 21:30

אולם הנרי קראון, תיאטרון ירושלים

לפרטים והזמנות https://www.jso.co.il/

 
 
 
mcity

mcity

יולי לב

יולי לב

 

 

 

כל מה שקורה בעיר באנר הדר

 

מדורים