חיפוש
 
לדף הבית >>     גוף ונפש >>

ל”ג בעומר: 12 שבטים מדורה אחת של ביחד

 

בכל ל”ג בעומר נהוג לציין בקברו של רבי שמעון בר יוחאי (רשב”י) אירוע עלייה לקבר המכונה “הילולה דרבי שמעון בר יוחאי”. האירוע בו משתתפים מאות אלפי מבקרים מלווה ריקודי שמחה המוניים, תפילות ושירה. ל”ג בעומר הוא יום פטירתו של רשב”י, אשר חי באמצע המאה השנייה לספירה ונחשב לאחת מדמויות המופת בהיסטוריה האנושית. רשב”י היה תלמידו הגאון של רבי עקיבא, אחד מגדולי חכמי התלמוד, מחלוצי הקבלה ומחברו של ספר הזוהר.

 

ספר, סופר, ספירות ומערה אחת מסתורית בגליל

באותן השנים רדפו הרומאים את היהודים וגזרו עליהם גזירות קשות. למרות איסורי הרומאים, התעמק רבי שמעון בר יוחאי בתורה במטרה לחדור לרובד המשמעות הפנימית הנסתרת בה. הרצון לגלות את הכוח העליון בער בנפשו, ובמשך שלוש עשרה השנים בהן למד אצל רבי עקיבא טיפס לדרגה העליונה של הסולם הרוחני ונעשה לגדול לתלמידיו. מרד בר כוכבא קטע את תור הזהב בבית מדרשו של רבי עקיבא. 24,000 מתלמידיו מצאו את מותם במהלך קרבות עקובים מדם ובמגפות שפרצו באזור. רבי שמעון בר יוחאי היה אחד מחמשת התלמידים היחידים ששרדו.

רשב”י  שדיבר בגנות השלטון הרומאי, נידון למיתה על ידי השלטונות.  רשב”י ובנו מצאו מסתור במערה בפקיעין ושהו בה במשך שלוש עשרה שנה. במשך תקופת שהותם במערה הם התעמקו ברזי חכמת הנסתר וזכו לגילוי של כל מערכת הבריאה.

בתום שלוש עשרה שנים התבשרו רבי שמעון בר יוחאי ובנו על מות הקיסר הרומאי. כעת קיבץ סביבו רשב”י תשעה תלמידים, עלה עימם למערה קטנה במירון “מערת האידרא רבא” (האסיפה הגדולה) וכתב בעזרתם את ספר הזוהר, ספר הספרים של הקבלה.

מיד לאחר סיום כתיבתו נגנז ספר הזוהר ונעלם באופן מסתורי. מאות שנים לאחר מכן, בספרד של המאה ה-13, יצא לאור ספר הזוהר לראשונה על ידי המקובל רבי משה די לאון, (רבים, בעיקר באקדמיה, טועים ומייחסים לו בטעות את כתיבת ספר הזוהר).

אחרי רבי משה די לאון, נגנז שוב ספר הזוהר למשך מאות שנים, הפעם עד לזמנו של האר”י הקדוש באמצע המאה ה-16, שהתחיל לפרש את ספר הזוהר על פי  שפת הקבלה. רק באמצע המאה ה-20 עם כתיבת פירוש הסולם של הרב יהודה אשלג (בעל הסולם), נשפך האור על סודותיו של ספר הזוהר.

האם אנחנו חיים בימות המשיח?

בין ספר הזוהר, תקופתנו ועם ישראל קיים קשר מיוחד. התקופה בה נכתב ספר הזוהר הייתה  תקופה של שגשוג רוחני. מרבית העם דאז חי במדרגה רוחנית גבוהה יותר מהמציאות אותה אנו חווים דרך חמשת החושים שלנו. מדרגת קשר ישיר בין האדם לבורא. אולם עם ישראל עמד בפני גלות רוחנית, כלומר איבוד הקשר שלו עם העולם העליון. אובדן זה בא לידי ביטוי גם בחורבן בית המקדש השני ויציאת העם לגלות ממשית.

בעת כתיבת ספר הזוהר, ידע היטב רשב”י שהספר לא מיועד לתקופה הנוכחית, כי אם לתקופה עתידית הקרויה “ימות המשיח”, בה האנושות תשקע לתוך משבר במרבית תחומי החיים ותתחיל לחפש מענה לשאלה “מהו הטעם בחיי?”.

סיום הגלות החל בסוף המאה ה-20, ואחד מסימניו הוא הקמת מדינת ישראל. החל משנת 1995 נעשה ספר הזוהר נגיש יותר לשדרות העם ומבוקש בקרב רבים.

 
 
 
mcity

mcity

יולי לב

יולי לב

 

 

 

כל מה שקורה בעיר באנר הדר

 

מדורים