חיפוש
 
לדף הבית >>     יהורם גלילי >>

 ”אי שם בפנים אנחנו יודעים שנולדנו לחופש”

 

המשוררת והסופרת יהודית מליק שירן מחולון ממשיכה במרץ לאלבום משותף שני בשם ”חופש” עם הזמרת והיוצרת נורית האן זיגלר (זיגי)

 

"freedom הוא שיר הנושא של אלבומנו החדש שבדרך. השיר מספר על עץ כמשל לאדם. כמו העץ שעובר טלטלות ברוח, בגשם ובכפור, כך גם האדם. כל אחד מאתנו עבר, עובר או יעבור מסע חיים מטלטל. מסע רגשי כזה או אחר המלווה סערות, קור, חושך ואי ודאות. ללא מים, מזון, טיפול ויחס אוהב אין קיום לעץ ואין קיום לאדם. וכמו שעצים ממשיכים לשרוד, לרקוד ולחיות אחרי מזג אוויר קשה, כך גם האדם. יצר ההישרדות והרצון לחיות גובר תמיד על הכול כי אי שם בפנים, אנחנו יודעים שנולדנו לחופש. למעלה משלושה חודשים כותשת רוסיה חיי אדם ולא עושה אבחנה בין נשים, ילדים וטף, קורעת אבות ממשפחה. ילדים חווים טראומה וסיוטי בלהה של מלחמה שאינה פוסקת. במשחק החיים נפגעים בני אדם שכל רצונם הוא לחיות בחופש, שקט ושלווה. כאשר נלקח החופש מהאדם ואין לו את זכות הבחירה, הוא הופך לשקוף".

כך אומרת המשוררת והסופרת יהודית מליק שירן מחולון על "freedom", שיר הנושא של האלבום החדש והמשותף שלה ושל הזמרת היוצרת נורית האן זיגלר (שם במה: זיגי) שנמצא בדרך. על העיבוד, הנגינה וההפקה המוזיקלית אחראי המוזיקאי ראובן חיון, שאף הפיק מוזיקלית את כל שירי שני האלבומים של יהודית וזיגי.

זיגי, מלחינה ומבצעת של השיר: "כשקיבלתי מיהודית את הטקסט להלחנה, חיפשתי אותי בתוך השיר כדי להתחבר אליו, כפי שאני עושה תמיד לפני הלחנה. מצאתי בהתרגשות הרבה יותר ממה שחיפשתי. מצאתי שם בתוך הטקסט את הוריי האהובים שכבר תשע שנים אינם איתי, אך נמצאים בכל דקה בליבי. אבושקה שלי, הגיבור הפרטיזן, איש שמח שאהב את החיים, אהב לצחוק, לרקוד ולשיר, מה שלא העיד כלל על הסבל שעבר בנערותו כשנמלט מציפורני הנאצים וכשהסתתר בכנסייה כנער מקהלה. במקרה אחר ברח מהחלון כמה דקות לפני שנכנסו הנאצים לבית, ופעם הבריח אקדח באקורדיון שלו, ובעצם ניצל בזכות כישרון נגינתו ושירתו, כשהלך ימים שלמים בשלג בכפור ללא מים ואוכל. למרות כל זאת הוא שרד והגיע לארץ, פגש את אמאל’ה ויצרו לנו את דור ההמשך. אמי הייתה שמחה וצחקנית, למרות שבילדותה נאלצה להיפרד מהוריה שהבריחו אותה ארצה על אניית מעפילים כדי שתישאר בחיים והיא כבר לא ראתה אותם יותר. היש דוגמאות חזקות יותר מזה לבטא אופטימיות, נחישות ורצון לחופש?".

) "freedom"תרגום לאנגלית)
אני עץ מרקד בגשם
מרגיש חופשי
הלילה מחבק אותי
מכף רגל ועד ראש
הענפים שלי, נוצצים כיהלומים
ואני כל כך שמח,
רוקד לצלילי המוסיקה שבאה מתוכי
לתוך ריקוד שמיימי,
והלב שלי, כמו אור זורח
והריקוד והשמחה שלי מדבקים
ורגשותיי לקול צלילי השלום מתפרצים
וכשכל העצים רוקדים איתי
זה מרגיש לי כמו חופש....

הסתיו כאן מנשב בשדרה
וזה חופש....הסתיו כאן בשדרה
הרוח הקרה נושבת
ועדיין אני מרגיש שחם לי מבפנים
כמו ירח חושני עטוף וחולמני
גם כשהכל הפוך לא נגמר הכוח...

אנחנו חופשיים
נשמתנו רוקדת ריקוד רוחני
בעולם של תקווה
עטוף בחיבוק של רגש
עם אהבה בוערת
ועיניים מלאות אש
והריקוד והשמחה שלי מדבקים
ורגשותיי לקול צלילי השלום מתפרצים
וכשכל העצים רוקדים איתי
זה מרגיש לי כמו חופש....
הסתיו כאן מנשב בשדרה
וזה חופש....הסתיו כאן בשדרה

אני עץ, רוקד בגשם ומרגיש חופשי.

החיבור בין יהודית לנורית נולד בעקבות חבר משותף ששידר ברדיו "אפי-לוג", האומן היוצר והמוזיקאי דודו אליה ז"ל, שבזכות אמונו בה, התגברה יהודית על טראומת נגינתה בפסנתר, חזרה לנגן ואף הלחינה שני שירים באלבום הראשון עם זיגי. יהודית: "מעבר לזה שזהו אלבומי הראשון, יש בו פריצת דרך עבורי עם שני שירים שהלחנתי לראשונה בעצמי: ’מתנה גדולה’ ו’ניגון אלוהי’. תודתי שמורה לחברי היקר דודו אליה ז"ל, שהאמין בי ודירבן אותי ולצער כולנו עבר מהעולם. בתקופת לימודיי באוניברסיטה ניגנתי במועדון הסטודנטים בפסנתר יחד עם חבר קרוב, שבעקבות טראומה שעברה עלינו אצבעותיי רעדו ולא יכולתי לנגן מאז".

יהודית מליק שירן, תושבת חולון וילידת בית שאן, היא דור שני לניצולי שואה, אשת חינוך, סופרת, משוררת, מלחינה, חוקרת ספרות ילדים ונוער, מבקרת ספרותית ומוזיקלית. היא מאתרת ילדים במצבי לחץ ומשבר דרך כתיבתם ומטפלת בשילוב אומנויות בבני נוער שלקו באנורקסיה ובהלומי קרב. היא מתגוררת בחולון, נשואה ואם לשלושה ילדים, מו"לית של "בת אור" הוצאה לאור, עורכת ראשית של כתב העת הספרותי "על הדרך", ומנהלת של המרכז לכתיבה יוצרת ע"ש שושנה מליק בחולון הנותן מענה רגשי לילדים, לבני נוער ולאנשים מבוגרים. מזה שש שנים היא מפעילה ברישיון אקו"ם את תחנת הרדיו האינטרנטית "אפי-לוג".

מליק שירן כתבה ספרים רבים וזכתה בפרסים רבים, בהם: פרס מפעל המשורר הצעיר הקרן ע"ש רון אדלר מאוניברסיטת חיפה, פרס לספרות יפה עבור ספרי השירה "צחוק מידרדר בשכונה" ו"צבעי שכחה" מטעם קרן חיים ושרה ינקלוביץ של עיריית חיפה, פרס נשיא המדינה עזר וייצמן עבור הספר "פגישה חלומית", פרס על מפעל חיים מטעם קרן נפ"ש ואגודת הסופרים העבריים עבור הקמת קבוצת "אות ועוד" של בני נוער ומטופלים בפייסבוק ועבור כתב העת "על הדרך", אות הוקרה "קסת הזהב" עבור מפעל חיים של תחרות הכתיבה הארצית לבני נוער בכיתות ז’-י"ב מטעם אגודת הסופרים העבריים, מענק הלחנה מאקו"ם להלחנת שיריה באלבום "הגעגוע שזוכר"(עם חופית מסיקה 2021 ), תואר דוקטור כבוד של שגרירת השלום העולמי, אהבת האדם ויצירתיות מטעם ארגון משוררי העולם, ועוד.

אמנים רבים מבצעים את מגוון שיריה של מליק שירן. לדבריה, כוחותיה באים מתוך אמונתה בעצמה ובבורא העולם. עד כה הוקלטו תשעה שירים מהאלבום המשותף החדש "freedom" של יהודית מליק שירן וזיגי - נורית האן זיגלר:
"מבט לילי"
- דואט עם ראובן ארז המתאר את תל אביב כעיר ללא הפסקה, החיים השוקקים של העיר ביום ובלילה (לחן: זיגי).
"שתיקה יודעת לספר"
- דואט נוסף עם ראובן ארז שמביא את קולן של נערות שברחו מהבית בשל אלימות ההורים והגיעו לרחוב, למלחמה על קיומן (לחן: זיגי).
"הפחדים"
- שיר המתאר את הזוגיות המתרסקת כתוצאה מאלימות וחרפת רעב בזמן הקורונה לאור גלי הפיטורים בכל הארץ (לחן: זיגי).
"אנשים"
- דואט עם רני הלרמן, שיר אקטואלי על ההפגנות ברחבי הארץ בזמן הקורונה (לחן: רני הלרמן). "בחדרי הלב" - שיר געגוע לאמה של יהודית מליק שירן (לחן: זיגי).
"גשר הסליחה"
- שיר אקטואלי העוסק בפיגועים ברחבי הארץ (לחן: זיגי).
"
freedom" - מתאר את זכותו של כל אדם לבחור בחופש אישי ובחופש פעולה ולפעול לפי חירות המחשבה שלו (לחן: זיגי).
"שמש נצחית"
- שיר עידוד זוגי המצמיח כוחות להתמודד עם המצב הרגשי בתקופת הקורונה וגם לאחריה (לחן: זיגי).
"לפעמים"
- שיר העצמה נשית (לחן: זיגי).

מליק שירן אומרת כי "לנורית יש מנעד צלילים רחב, חי בועט, נושם רוק, קול אישי שמבטא אמירה בכל סגנון מוזיקלי. המאזינים בתחנת הרדיו שלי רדיו אפי-לוג קוראים לה ’רוקיסטית בנשמה’. אין שיר שדומה בלחן לשיר אחר. בכל שיר שהלחינה ומבצעת, מנעד הצלילים שלה משתנה, וזה היופי בהגשת שיר ברמה גבוהה, מקצועית ובינלאומית". זיגי אומרת על מליק שירן: "ליהודית יש תובנות חיים ודרך מיוחדת בכתיבתה להעניק לעולם בכישרון רב את תובנותיה. אני קוראת לזה מנעד מילים שדרכו היא מתחברת לכל אחד. היא יודעת לכאוב את כאבה וגם יודעת להביע את כאב האחר. היא בוכה במילותיה וגם יודעת להביאן לכדי צחוק. לעתים היא מעצימה, לעתים בועטת ובעיקר תמיד מרגשת".

 

יהודית מליק-שירן, צילום: חופית מסיקה

 

קישור לסינגל "freedom":

 
 
 
mcity

mcity

יולי לב

יולי לב

 

 

 

כל מה שקורה בעיר באנר הדר

 

מדורים