חיפוש
 
לדף הבית >>     חדשות מודיעין והסביבה >>

יוצאים לפעולה באנגלית!

 

אנט ראובני, מורה בבית הספר עירוני ה’ ע”ש יצחק נבון במודיעין, יזמה פרויקט של לימודי באנגלית בשיטת PBL. על יוזמה זו היא זכתה בתעודת הוקרה במסגרת פרס רקנאטי-קופ למורים יזמים מקרב בוגרי מכללת לוינסקי לחינוך.

 

יוצאים לפעולה באנגלית!

אנט ראובני, מורה בבית הספר עירוני ה’ ע"ש יצחק נבון במודיעין, יזמה פרויקט של לימודי באנגלית בשיטת PBL – Project Based Learning  - למידה מבוססת פרויקטים המתמקדת בהנעה לפעולה של סוגיות חברתיות. על יוזמה זו היא זכתה בתעודת הוקרה במסגרת פרס רקנאטי-קופ למורים יזמים מקרב בוגרי מכללת לוינסקי לחינוך.

למרות שנשים מהוות %50 מהאוכלוסייה בתחומים רבים עדיין קיימים פערים בין גברים לנשים, פערי שכר, ייצוג נשים במוקדי קבלת ההחלטות בפוליטיקה המקומית והארצית, השתלבות בתפקידי ניהול במגזר הפרטי והציבורי, חלוקת נטל הטיפול בילדים ועוד. נושא זה בער בליבם של תלמידי בית הספר עירוני ה’ ע"ש יצחק נבון במודיעין, שבחרו להעמיק את הידע בנושא באמצעות קריאה באינטרנט ויצירת קשר עם עמותות שמטפלות בנושא, והכל באנגלית. בסיום לימוד הנושא התלמידים הכינו סלוגן עם הכותרת I have an aim, to be the same שעוצב כמדבקה לרכב.

 היוזמה נערכה במסגרת פרויקט "יוצאים לפעולה באנגלית", שמטרתו עידוד תלמידים לחקור בעיות חברתיות רלוונטיות לתקופתנו ולחברה הישראלית. כל תלמיד בוחר את הסוגייה החברתית התואמת את תחומי העניין שלו ובסיום התהליך מכין סלוגן ומעצב מדבקה לרכב עם מסר חברתי חזק באנגלית במטרה להניע את הציבור לפעולה.

אנט ראובני, מורה לאנגלית מבית הספר עירוני ה’ ע"ש יצחק נבון במודיעין, זכתה על יוזמה זו בתעודת הוקרה במסגרת פרס רקנאטי-קופ למורים יזמים בוגרי מכללת לוינסקי לחינוך. אנט ראובני: "מטרת היוזמה לצאת מספרי הלימוד  הקלסיים ולעבור להוראה מבוססת פרויקטים (שיטת (PBL באמצעות עבודת מחקר מקיפה באנגלית. שיטת ההוראה מבוססת על לימוד אקטיבי הקורא לתלמידים לחקור וללמוד סוגיות ובעיות חברתיות בדגש על יצירת קשרים עם גורמים רלוונטיים בקהילה, להציע פתרונות שאפשר ליישם ולהכין סלוגן ומדבקה לרכב, שמטרתם להניע לשינוי בחברה הישראלית. התוכנית "יוזמים לפעולה באנגלית" משפרת את רמת האנגלית בקרב התלמידים בתחום של אוצר מילים ומיומנויות של קריאה, דיבור וכתיבה, מעודדת אותם ללמוד מתוך עניין וסקרנות בנושאים הקשורים לעולמם האישי ומפתחת אצלם רגישות חברתית. בין הסוגיות החברתיות שבהן התלמידים עסקו בשש השנים שבהן הפרויקט פועל בבית הספר הם זיהום אוויר, בריונות ברשת, חיסכון במים ועוד".

הלמידה מבוססת הפרויקטים בתחום הסוגיות החברתיות בנויה מהשלבים הבאים:

  1. חשיפת התלמידים לסוגיות חברתיות וכלכליות מרכזיות בעולם ובישראל ומנהיגים חברתיים שקידמו שינויים שסייעו בפתרון הבעיות החברתיות הבוערות.
  2. בחירת סוגיה חברתית – כל קבוצת של תלמידים עורכת מחקר אינטרנטי באנגלית על סוגיות חברתיות שנמצאות בימים אלו על סדר היום הציבורי. הסוגיות מועלות על הכתב באנגלית, וכל קבוצה מקיימת דיון בין חבריה לבחירת הנושא החברתי שבו הם ירצו לעסוק.
  3. חקירת הסוגייה החברתית באמצעות אתרים באנגלית: קהל היעד, חילוקי הדעות סביב הסוגיות, פתרונות שהוצעו בעבר ועוד.
  4. הצעה לפתרון הסוגייה – אחרי דיון בין חברי הקבוצה באנגלית התלמידים מגבשים את ההצעה שלהם לפתרון הסוגייה שאותה הם מעלים על הכתב.
  5. יצירת קשר עם עמותות וגורמים בקהילה והשגה של חומרים פרסומיים שנוגעים לסוגייה.
  6. הכנת תוצרים - סלוגן עם מסר חזק וברור המעודד לשינוי עמדות בקרב הציבור הרחב. הסלוגן מעוצב כמדבקה לרכב.
  7. הצגה של הסוגייה במגוון אפשרויות: הרצאות אורחים, בוקר טעימות למידה לתלמידים ולקהילה, ערב חשיפה בפני הורי התלמידים באנגלית ועוד.
  8. רפלקציה – התלמידים מתבוננים על תהליך הלמידה ומבררים מה הם לוקחים ממנו לחייהם ולקהילה שלהם.

באמצעות העבודה על הפרויקטים החברתיים באנגלית התלמידים מפתחים כמה מיומנויות:

כתיבה מתוך מחקר  - שימוש במקורות באנגלית וניהול המידע תוך תמצות רעיונות מרכזיים לפיתוח. המורים המלווים את הפרויקט מאשרים את מקורות המידע ומעניקים כלים לשימוש בידע אשר יקדם את הפרויקט שלהם ומתווכים לתלמידים את הטקסטים על פי רמת הידע שברשותם. את עבודת המחקר התלמידים מגישים בתלקיט המכיל את כל תהליך הלמידה.

פיתוח אוצר מילים - בתחילת הפרויקט ניתן לתלמידים אוסף של אוצר מילים כפועל יוצא מהנושא שבו בחרו לעסוק - אקטיביזם. את אוצר המילים התלמידים מחפשים ומשתפים את כלל הכיתה בלמידה משותפת - למידת עמיתים.

נוסף על כך, התלמידים שואלים שאלות ומתוכן הם מוסיפים למאגר אוצר מילים התואם לנושא המחקר האישי שלהם. לאחר איסוף המידע והמילים, התלמידים מעבדים את המידע לכדי כתיבה המסבירה על הנושא מדוע נגע לליבם וכל זאת על פי מתודות הכתיבה הנלמדות בכיתה (מבנה כתיבה).

שפה דבורה (שיח) - גולת הכותרת של הפרויקט היא עמידה בפני קהל ושיחה באנגלית. התלמידים לומדים את עקרונות השפה לכדי יישום השפה הדבורה. הם לומדים להציג בפני קהל ולומדים את עקרונות השיח והעברת אינפורמציה תמציתית ומכוונת. בסיום תהליך המחקר הקבוצות מכינות תוצר המשקף ומהווה את תמצית הלמידה ועל פי כך יוצרות סלוגן (אמירה) הקורא לפעולה ולשינוי חברתי.

עבודת צוות ושיתופיות:  הפרויקט נבנה משנה לשנה, והוא מתעבה. כל שנה אנחנו מגלים שאפשר לעשות יותר ויותר אם רק חושבים בגדול. בשנה הראשונה עשינו רק עבודת מחקר והיצגים. בהמשך, התלמידים יצרו קשר עם עמותות ועם אקטיביסטים למשל, יו"ר עמותה לעיוורים ממודיעין וח"כ מירב כהן, והזמינו אותם להרצות. כך משנה לשנה נוצר מאגר למידה דינמי שבו התלמידים והמורים לומדים מתוך התוצרים של השנים הקודמות.

היבט של חינוך קהילה וחברה:  מדי שנה ישנו הפנינג גדול של בית הספר שבו הקהילה מוזמנת לצפות בעשייה ומשם הגענו לשיתופי פעולה דרך הורים ומכרים של בית הספר.

פיתוח מיומנויות של המאה ה-21 : העבודה על הפרויקטים מפתחת בקרב התלמידים מגוון מיומנויות, כגון עבודת צוות, חשיבה ביקורתית, יזמות, ניהול זמן - תכונות הכרחיות ללמידה במאה ה-21 ולשוק העבודה העתידי.

אנט ראובני היא בוגרת התוכנית להסבת אקדמאים להוראת אנגלית. "הלימודים במכללה חשפו בפניי שיטות הוראה מתקדמות וסוגיות פדגוגיות, שאותן אני משלבת במסגרת עבודתי בהוראה"

תעודת ההוקרה הוענקה לאנט ראובני במסגרת פרס רקנאטי-קופ למורים יזמים מקרב בוגרי מכללת לוינסקי לחינוך. הפרס הוענק בטקס בהשתתפותם של מר ליאון רקנאטי וזיו קופ מקרן רקנאטי-קופ, פרופ’ מיכל בלר, נשיאת מכללת לוינסקי לחינוך, ופרופ’ ליה לאור, מובילת הפרויקט. זוהי השנה השנייה שבה פועל רקנאטי-קופ למורים יזמים בוגרי מכללת לוינסקי לחינוך.

פרופ’ ליה לאור, מובילת פרויקט "המורה היזם בוגר מכללת לוינסקי לחינוך": "מטרת המיזם לייסד קהילת מורים יזמים, בוגרי מכללת לוינסקי לחינוך, שתחולל שינוי במערכת החינוך בישראל. היבט היזמות הוא רכיב מכונן בזהות המקצועית של מורים המתמודדים עם אתגרים חדשים במאה ה-21".

 

 

 
 
 
mcity

mcity

יולי לב

יולי לב

 

 

 

כל מה שקורה בעיר באנר הדר

 

מדורים