חיפוש
 
לדף הבית >>     בריאות >>

דלקות חניכיים

 

”לפני שנתחיל להסביר ממה נובעות בעיות ודלקת חניכיים, תחילה יש להבין מה הם החניכיים ומה מטרתם בחלל הפה. ובכן החניכיים הן הרקמות התומכות את השיניים ומונעות חיכוך בין המזון המוכנס לפה לבין השיניים, מכאן חשיבותן לבריאות הפה מצד אחד ומראה אסטטי מצד שני. החניכיים מורכבות משני חלקים עיקריים...” להמשך קריאת הכתבה כנסו  

 

דלקת חניכיים

אנטומיה של חניכיים

לפני שנתחיל להסביר ממה נובעות בעיות ודלקת חניכיים, תחילה יש להבין מה הם החניכיים ומה מטרתם בחלל הפה. ובכן החניכיים הן הרקמות התומכות את השיניים ומונעות חיכוך בין המזון המוכנס לפה לבין השיניים, מכאן חשיבותן לבריאות הפה מצד אחד ומראה אסטטי מצד שני. החניכיים מורכבות משני חלקים עיקריים:

הרקמה הקשה – עצם המכתשית התומכת את השיניים בתוך הלסת.

הרקמה הרכה – רירית החניכיים שעוטפת את העצם, אותה אנו רואים בעין והיא בצבע ורוד.   

מדי יום הרופאים שלנו שומעים את השאלות הבאות מהמטופלים:

  • למה יש לי ריח רע מהפה?
  • מדוע החניכיים שלי נפוחות?
  • למה השיניים שלי נראות ארוכות יותר מפעם?
  • למה כשאני מצחצח שיניים יורד לי דם?
  • למה יש לי רגישות בשיניים כשאני שותה משהו קר?
  • למה השיניים שלי מתנדנדות ועוד...

מחלת חניכיים ((Periodontitis או דלקת חניכיים Gingivitis)) הם מצבים מאוד נפוצים. מהמחקרים שנעשו, עולה ש 75% מהאוכלוסייה לוקה בהם, ברמה כזו או אחרת. דלקת חניכיים נפוצה לרוב בקרב אנשים בגילאים +40 והיא נוצרת כאשר יש זיהום חיידקי מתמשך המזהם את הרקמות הרכות. תחילה ע"י היווצרות רובד חיידקי (פלאק) על גבי השן ולאחר מכן ע"י התפתחות דלקתית בחניכיים. דלקת חניכיים חמורה או כרונית יכולה לגרום להרס של הרקמות הללו ולהיווצרות רווחים בין השן למנגנון התמיכה שלה ועד להרס עצם וחשיפה מוחלטת של השורש- כך נוצרת מחלת חניכיים ((Periodontitis. ברפואת השיניים יש תחום שלם אשר עוסק במחלות חניכיים הנקרא פריודונטיה, מאמר זה מתמקד בכל הקשור לטיפול בדלקת חניכיים ואיך לשמור על חניכיים בריאות.

מה ניתן לעשות על מנת למנוע דלקת חניכיים?

ניתן בהחלט לעצור ואף למנוע התפתחות דלקת חניכיים באמצעות הרגלי היגיינה יעילים וביקור תקופתי אצל רופא שיניים או שיננית. יחד עם זאת, כאשר מופיעים אחד התסמינים לדלקת חניכיים, כלומר נפיחות, צבע חריג או ריח רע מהפה ועוד, מומלץ לפנות בהקדם האפשרי לרופא שיניים על מנת להתחיל בטיפול.

זכרו- זיהוי מוקדם של דלקת חניכיים מונע התפתחות מחלת חניכיים.

גם במקרה של התפתחות דלקת חניכיים יש פתרונות בעזרת מגוון טיפולים הקודמים לטיפולים כירורגיים מורכבים. ככל שתקדימו לטפל בבעיה כך תוכלו לשמור על החניכיים בצורה טובה יותר. המטרה העיקרית בטיפול בדלקת חניכיים היא לשלוט בזיהום בכדי לעצור את הרס החניכיים ועצם הלסת.

הרגלי היגיינה אוראלית ושמירת ניקיון השיניים

זהו אחד הגורמים החשובים ביותר בייצוב מצב ועצירת התפתחות דלקת חניכיים. ישנו צורך לשמור על ניקיון השיניים, חשוב שתיישמו בהתמדה ובאדיקות את ההדרכה לצחצוח נכון שתקבלו מהרופא שיניים המטפל או משיננית. שמירה על היגיינה אוראלית טובה יחד עם ניקוי תקופתי אצל שיננית, הם השילוב אשר מווה את ה"קו הראשון" בהגנה מפני דלקת חניכיים.

הסרת אבנית תת- חניכית (הקצעת שורשים)

טיפול להסרת אבנית תת חניכית זהו ניקוי של פני שטח השורשים החשוף לכיס החניכיים. במהלך טיפול זה מסירים אבנית שמצטברת מתחת לחניכיים. זהו ניקוי עמוק יותר מניקוי אבנית תקופתי ומבוצע לרוב עם הרדמה מקומית. לפעמים טיפול זה מלווה גם בשטיפות תת-חניכיות בעזרת חומרים אנטי-בקטריאליים, הגורמים להרג החיידקים שהצליחו לשרוד את הניקוי העמוק.

תרופות אנטי-חיידקיות לטיפול בדלקת חניכיים

במצב בריא, חריץ החניכיים בגבול בין כותרת השן לשורשיה, הוא כ 2-4 מילימטר. במצב פתולוגי כיס החניכיים הוא נע בין 5-6 מילימטר ובמצב חמור 9-10 מילימטר ואף יותר.

במצבים פתולוגים כאלה, לאחר ניקוי תת-חניכי (הקצעת שורשים) יש להחדיר לכיסי חניכיים תכשיר אנטי-חיידקי. התכשירים הנפוצים לשימוש הם: פריוצ’יפ (Periochip) ואריסטין (Aristin). מטרת התכשירים האלה היא להקטין את עומק הכיסים שבין השן לחניכיים על ידי קטילת החיידקים הנמצאים בכיס. הקטנת כיסים אלה מונעת הידרדרות של דלקת חניכיים.

 פריוצ’יפ הוא שבב אשר מוחדר לעומק כיס החניכיים לאחר ניקוי עמוק, שם הוא משחרר בצורה הדרגתית את החומר הפעיל (כלורהקסידין), מתמוסס ונעלם עם הזמן. הצ’יפ מסייע בהפחתה או בחיסול חיידקים, מחטא את הכיס וכך משפר משמעותית הידרדרות של דלקת חניכיים.

אריסטין- אבקה אנטיביוטית אשר משתחררת באופן מושהה במשך כ21 יום, משמידה את הזיהום ומונעת צמיחת רובד החיידקים החדש בכיס החניכיים. החומר מוחדר ישירות לעומק כיס החניכיים בעזרת מזרק זעיר ומתמוסס לאחר כשלוש שבועות.

רוצים לדעת עוד אודות דלקת חניכיים? אנו מזמינים אותכם לפגישת ייעוץ מקצועי ללא עלות וללא התחייבות? צוות טופז עומד לשירותכם וישמח לענות על כל השאלות!

חייגו אלינו עוד היום 4990* או השאירו את פרטיכם ואנו נחזור אליכם בהקדם עם את כל הפרטים.

העולם התקדם – כך גם רפואת השיניים!

 

 

יש לכם עוד שאלות לטופז:המרכז להשתלות שיניים? כנסו!
טלפון: 4990*   www.topazdental.co.il

 

 
 
 
mcity

mcity

יולי לב

יולי לב

 

 

 

כל מה שקורה בעיר באנר הדר

 

מדורים