חיפוש
 
לדף הבית >>     צרכנות מקומית מודיעין >>

איך מרגיש התקף חרדה?

 

הפרעת חרדה היא ההפרעה הנפשית הנפוצה ביותר בישראל, ורבים באוכלוסייה סובלים מהתופעה. התחושה במהלך התקף חרדה מלווה בפחד ואימה, במצבים מסוימים האדם מרגיש שהוא הולך למות, לעבור התקף לב או שהוא מרגיש חנק, קושי לנשום או תחושה שהוא משתגע. למרות התסמינים הקשים והמפחידים, כאשר מדובר בהתקף פאניקה (חרדה) המצב אינו מסוכן מבחינה בריאותית ויש טיפול מצוין להפרעה הנפוצה

 

הפרעת חרדה היא ההפרעה הנפשית הנפוצה ביותר בישראל, ורבים באוכלוסייה סובלים מהתופעה. התחושה במהלך התקף חרדה מלווה בפחד ואימה, במצבים מסוימים האדם מרגיש שהוא הולך למות, לעבור התקף לב או שהוא מרגיש חנק, קושי לנשום או תחושה שהוא משתגע. למרות התסמינים הקשים והמפחידים, כאשר מדובר בהתקף פאניקה (חרדה) המצב אינו מסוכן מבחינה בריאותית ויש טיפול מצוין להפרעה הנפוצה.

מה מרגישים בהתקף חרדה?

התקף חרדה הנקרא גם התקף פאניקה יכול להופיע ללא סיבה מוגדרת וברורה, במהלך ההתקף עלולים לחוות תחושות כמו חרדה, פחד עצום ותחושות גופניות כמו דופק לב מואץ ומהיר במיוחד, חום, סחרחורת, עלפון, הזעה ועוד. יש לציין כי התקפי החרדה יכולים לקרות בכל זמן ובכל מקום, גם בבית וגם כאשר הולכים ברחוב או מבלים במסעדה, בבית קולנוע וכדומה. לעיתים, ההתקף קורה בזמן השינה בלילה, והוא יכול להופיע גם במהלך פעילות מהנה כמו חופשה באיטליה, טיול בשמורת טבע, בילוי בבית קפה ועוד.

התקף הפאניקה מגיע בפתאומיות ובאופן חד, לרוב הוא מגיע לשיאו תוך דקות ספורות והוא עשוי להימשך כמה דקות עד חצי שעה. אנשים חווים את התקפי החרדה בדרכים שונות, וברמות עוצמה משתנות, ולרוב הם חווים אימה ותחושה שהם עומדים למות.

התסמינים העיקריים של התקף פאניקה:

  • דופק לב מהיר וחזק
  • הזעה בעיקר באזור הגפיים
  • צמרמורות ורעידות
  • קוצר נשימה ותחושת מחנק
  • אי נוחות באזור החזה, לחץ או כאב בחזה
  • סחרחורת, תחושת עלפון
  • חום או קור בכל הגוף
  • בחילה קשה, פעילות יתר של מערכת העיכול כמו שלשול וגזים
  • תחושת נימול בגפיים
  • פחד מאיבוד שליטה ושגעון
  • פחד למות

 

מה הגורמים להתקפי חרדה?

יש מגוון גורמים העלולים להביא להתקפי חרדה. הגורמים המרכזיים לתופעה הם:

גנטיקה – הסיכוי לסבול מהתקפי חרדה גבוה משמעותית אצל אנשים שיש להם קרוב משפחה מדרגה ראשונה הסובל מהפרעת חרדה, על פי נתוני ארגוני הבריאות הסיכוי גבוה פי 5.

סטרס – אירועי דחק בחיים יכולים להוות טריגר להתקפי פאניקה, למשל פוסט טראומה עקב מלחמה או אירוע טרור, לחץ נפשי בגלל חתונה, ראיון עבודה, מבחן וכו’.

בעיות בריאותיות – תחושות גופניות על רקע של בעיה בריאותית ודאגת יתר ממצב בריאותי עלולות לגרום להתקפי פאניקה.

קושי רגשי – תגובה רגשית עוצמתית למצבים שונים בחיים כמו בדידות, אובדן אדם קרוב, דאגה, צער וכו’ עלולה להביא להתקפי חרדה.

תפקוד מוחי – רגישות יתר של מערכות במוח האחראיות על תגובה לסטרס.

דרכי טיפול מומלצת על יד מומחה בתחום

להתקפי החרדה יש ביטוי גופני עוצמתי, לכן יש מצבים רפואיים עם תסמינים דומים וחופפים לבעיות בריאותיות, למשל לחץ בחזה הדומה לתחושה בזמן התקף לב או תחושות כמו סחרחורת ובלבול המזכירים תסמינים של שבץ מוחי. לכן, חשוב לעבור אבחון על ידי מומחה כדי לברר האם סובלים מחרדה או מבעיה רפואית. 

במקרים הקלים של התקף חרדה אפשר לפנות לרופא משפחה כדי לעבור אבחון המבוסס על תשאול ובדיקות לא פולשניות. אם חשים בסכנה כדאי להגיע למיון ולא לקחת סיכונים מיותרים, ומומלץ לעבור אבחון מקצועי על ידי פסיכיאטר מומחה. טיפול בהתקף חרדה מבוסס לרוב על שילוב בין טיפול תרופתי לבין טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT).

טיפול התנהגותי קוגניטיבי נמצא כיעיל במיוחד לסובלים מהתקפי חרדה, הטיפול כולל טכניקות הרפיה, דמיון מודרך, נשימה מודעת ומיינדפולנס, אלו טכניקות המסייעות מאוד בהתמודדות עם התקפיה הפאניקה. טיפול תרופתי מבוסס לרוב על תרופות הרגעה ממשפחת הבנזודיזפינים, ובהתאם לצורך פסיכיאטר או פסיכולוג ישלב גם תרופות מקבוצת ה-SSRI למניעת התקפים חוזרים.

 
 
 
mcity

mcity

יולי לב

יולי לב

 

 

 

כל מה שקורה בעיר באנר הדר

 

מדורים