חיפוש
 
לדף הבית >>     יולי לב, מייסד VixiV להיות רזים לתמיד >>

מה קורה בגופנו בצום

 

למי מאיתנו לא יצא לצום פעם, אם מסיבה דתית או בריאותית- אך האם חשבתם מה קורה בגוף עצמו וכיצד הוא מגיב לרעב?

 


בעת צום אנחנו נמנעים מאכילה או שתייה, לעיתים גם משניהם למשך פרק זמן שהוגדר מראש. בדתות שונות יש מספר ימי צום בשנה, ביהדות הצום הכי מוכר הוא יום כיפור, ובמקרים אחרים אנחנו צמים לפני בדיקה רפואית מסוימת או במטרה לבצע ניקוי רעלים בגוף שיכול להיות מאוד מועיל ואף לעזור בהרזיה. צומות חלקיים הפכו למאוד פופולאריים בשנים אחרונות ומלבד העזרה בתהליך הירידה במשקל, טוענים כי יש להם השפעה חיובית על הפעילות המטבולית של הגוף, מסת השריר, מנגנון השובע והרעב וגם על הרגישות לאינסולין.

צום גורם להפקת אנרגיה

פרופ’ אורן פרוי, מומחה לתזונה ומטבוליזם מהאוניברסיטה העברית, מסביר כי הימנעות מאכילה מפעילה מסלולים חלופיים להפקת אנרגיה, בנוסף למערכת התחזוקה של התא שפועלת בתגובה לצום. מדובר בפירוק חומצות שומן לטובת ייצור גופי קטו או בשמו הנוסף קטונים, הזוכים לאחרונה לתשומת לב גוברת כמקור אנרגיה לתאים, בזכות האפקטים המיטיבים שלהם שהודגמו בבעלי חיים.

אותם קטונים הם תוצר של פירוק מהיר של חומצות שומן. בדרך כלל התוצרים הסופיים של פירוק שומנים יהיו מים ופחמן דו חמצני אבל כאשר הגוף נמצא בתנאי מצוקה כמו רעב או סוכרת חומצות דומן משתחררות מתאים אוגרי שומן ומתפרקות לקטונים. ישנן שלוש דרכים להעלות את רמת הקטונים בדם. הראשונה היא דיאטה קטוגנית, שמתבססת על חלבונים ושומנים ועל התנזרות מסוכר ומפחמימות, הדרך השנייה היא לצרוך משקאות קטוגניים -הטעם לא מרהיב בלשון המעטה אבל הם משפרים באופן משמעותי ביצועים של רוכבי אופניים מקצועיים, "זה כמו טעם של אצטון, בדקתי בעצמי" מזהיר פרופ’ דור. האפשרות השלישית והאחרונה היא פשוט לצום.

הרעב כמצב טבעי של הגוף

תשימו לב כי כאשר אנחנו מתחילים לצום בהתחלה אנחנו חשים תחושה של רעב אך ככל שהזמן עובר אנחנו מסתגלים ותחושת הרעב תפחת. אותה גישה שתומכת בצום חלקי נובעת מאמת בסיסית שנשכחה מאיתנו עם השנים - הרעב הוא בעצם המצב הטבעי של האדם. פרופ’ ג’ארד דיימונד, חוקר וסופר חתן הפוליצר, תיאר זאת היטב בספרו "העולם עד אתמול". בספר זה הוא מסכם הידע שצבר בעשרות שנות מחקר בקרב חברות מסורתיות ומסביר כיצד התובנות הללו יכולות לכוון אותנו לאורח חיים בריא יותר.

דיימונד מספר כי בעת ששהה עם בני תרבות הפורה בפפואה־גיניאה החדשה התקשה להבין מדוע נושא השיחה העיקרי הוא מזון, גם אם זה עתה כולם אכלו לשובע. גם אצל בני סיריונו בבוליביה החשש ממחסור במזון היה כה משמעותי, ששני הביטויים הנפוצים ביותר בשפה היו "הבטן שלי ריקה" ו"תן לי קצת אוכל". דיימונד השווה את זה לתרבות שלנו:" החשיבות של יחסי מין ומזון אצל הסיריונו הפוכה משלנו" והוא מפרט: "החרדות הגדולות ביותר שלהם קשורות למזון, הם מקיימים יחסי מין פחות או יותר מתי שמתחשק להם, והמין מפצה על הרעב למזון. ואילו אצלנו, החרדות הגדולות ביותר קשורות למין, אנחנו אוכלים פחות או יותר מתי שמתחשק לנו, והאכילה מפצה על תסכול מיני".

חשוב לזכור שלמרות שמחקרים מראים שצומות לאורך טווח הופכים את גופנו עמיד למתחים ולרעלים ומגביר ייצור הורמונים בעלי השפעה טובה על מחלות כמו סרטן ותהליך ההזדקנות- אם אתם סובלים מתופעות לוואי מתמשכות בעת הצום, אולי הוא אינו מתאים לכם.

*הכמוסה הטבעית של VixiV מיוצרת במפעלים המאושרים על ידי משרד הבריאות הישראלי והFDA-  האמריקאי, בהשגחת הרבנות הראשית ונמכרים בבתי מרקחת ובתי טבע נבחרים.

ליצירת קשר

**אזהרה: תוסף תזונה אינו תרופה. יש להיוועץ עם רופא. חל איסור שימוש לנשים בהריון, מניקות ולילדים.

C.D.R – בית למותגים מחוללי מהפכה

 

דברו איתנו ב whatsapp   

 

 
 
 
mcity

mcity

יולי לב

יולי לב

 

 

 

כל מה שקורה בעיר באנר הדר

 

מדורים