חיפוש
 
לדף הבית >>     חדשות מודיעין והסביבה >>

תוכנית מתאר כוללנית מודיעין מד 2040

 

 תקציר הפעילות בנושא ביממה האחרונה

 

         

                                                                                                                              27 בפברואר 2022

תושבים יקרים, ערב טוב,

אתמול  בערב (מוצא"ש) השתתפתי יחד עם תושבים רבים בהפגנה שהתקיימה מול בניין העירייה, נגד תוכנית 420-0514364 בתוכנית המתאר הכוללנית מודיעין מד 2040.

ההפגנה אורגנה ע"י עמותת "תושבים משפיעים", ומטרתה הייתה בין היתר להשפיע על הדברים החשובים לנו בתוכנית המתאר של העירייה:

  1. לשמר את מרחבי הטבע מסביב לעיר - למנוע את התרחבות העיר מערבה לתוך המסדרון האקולוגי הארצי ובפרט לשטח המיועד לבניית שכונת שר.
  2. להגן על בעלי החיים - לבנות יותר מעברים לבעלי החיים שימנעו את דריסתם ואת קטיעת המסדרון האקולוגי.
  3. לקדם התחדשות עירונית - תוספת דירות ובנייה רוויה בכל החלק הישן של העיר כך שניתן יהיה לצמצם את הפגיעה במסדרון האקולוגי ובבעלי החיים.
  4. להתאים את תוכנית המתאר למשבר האקלים כדי למנוע הצפות משיטפונות ולמנוע את הפיכת העיר ל’אי של חום’.
  5. לשמר חלק קטן מהעצים המיועדים לכריתה: אלפי עצים.

היום השתתפתי בהיוועדות חזותית (בזום) במשך כ- 8 שעות, בדיון בהתנגדויות לתוכנית המתאר של העירייה, שהתקיים בוועדה המחוזית לתכנון ובניה.

בדיון השמיעו נציגי ארגונים ותושבים את ההתנגדויות שלהם סעיפים בתוכנית המתאר – קק"ל, רט"ג, תושבים משפיעים, נציגי תושבי מכבים, מכבי עולמי, בעלי נכסים במרכז המסחרי ’רננים’, חברות עסקיות ועוד.

בדיון הצגתי את ההתנגדויות האישיות שלי והתנגדויות של תושבי מכבים, להלן תקציר הדברים שאמרתי:

 

  1. אני מבקש לצאת מהריבוע והקיבעון התכנוני של עיר עם רבע מיליון תושבים בעתיד.

ההחלטה להקים עיר של 250,000 תושבים התקבלה במשרד השיכון לפני יותר מ- 40 שנה, בכדי לחזק את ציר ת"א ירושלים על תוואי 443. זו החלטה מיושנת שאינה מתאימה לזמננו.

ממשלות ישראל הכריזו פעמים אחדות על מדיניות פיזור האוכלוסיות וחיזוק הפריפריה בגליל ובנגב. זהו אתגר ציוני ממעלה ראשונה.

  1. לדעתי, אין להרחיב את העיר מעבר ליותר מ- 120,000 תושבים, אולי עד 130,000 תושבים.

גם בעבר וגם כיום, אני משוכנע שהמעבר משלב א’ של 120,000 תושבים, לשלב ב’ שבסיומו העיר תאכלס כ- 250,000 תושבים, יעצים ויחריף את בעיות התעסוקה שקיימות גם כיום בעיר, בעיות התחבורה, בעיות זיהום האוויר וכו’, ויפגעו קשות באיכויות ובאטרקטיביות של העיר.

  1. כתחליף לבניית שכונות חדשות בשלב ב’, העירייה חייבת לפתח את העיר כעיר ירוקה, כפי שעושים בערים ירוקות ומפותחות ברחבי העולם, להקים פארקים רחבים לתעשיות קלינטק, תעשיות לאנרגיות מתחדשות, לפתח תעשיות שמפתחות מזון חלופי פודטאק, לתת עדיפות משמעותית לנטיעת חורשות עם עשרות אלפי עצים גדולים שיתנו צל לאורך הרחובות והשדרות, פארקים עם שבילי אופניים, שבילים להולכי רגל, מתקני שעשועים, מתקני כושר , ומקומות ירוקים שהם לרווחת התושבים.
  2. השנה היא שנת שמיטה שבה העירייה לא נטעה ולא תיטע אפילו עץ אחד, דבר שהוא מנוגד לחלוטין למאבק במשבר האקלים, כנראה בכדי לשמור על קדושת העיר.
  3. העירייה חייבת להרחיב את אזורי התעסוקה, ההיי-טק, המסחר, תעשיה קלה, בכדי לספק אלפי מקומות עבודה לתושבי העיר, שנאלצים לצאת בכל בוקר לעבוד באזור תל אביב, ותקועים במשך שעות בפקקים שמחמירים מיום ליום.
  4. בהתחשב בכך שהעיר מתקרבת לכ- 10% אזרחים וותיקים מכלל האוכלוסין, אני סבור שיש להקים בצד המערבי של העיר מתחם בסגנון מיני-קיבוץ, עם בתים של קומה אחת או שתיים, טובל בעצים, בשבילי הליכה ובמרחבי פעילות לאזרחים וותיקים.
  1. התוכנית מתעלמת ממשבר האקלים המאיים, מספחת לעיר כ-10,000 דונם של שטחים טבעיים, יער, חורש טבעי, נחלים, בהם משובצים אתרים ארכיאולוגיים לרוב, ודנה אותם לבנייה. במקום שכונות חדשות, כבישים ובטון, העירייה חייבת למלא את העיר בחורשות, פארקי טבע ועצים גבוהים, לתת הצללות מקסימליות לצידי הדרכים ושבילי ההליכה.
  2. בתוכנית המתאר (מד 2040) חייבת להיות התייחסות למשבר האקלים עשורים רבים קדימה, דבר אשר ייקבע את אופן התמודדות העיר עם משבר האקלים החמור, וצריך לעדכן אותה כך שתכלול היערכות עירונית מתאימה ומיטבית למשבר לו אנו עדים, למיתון ההתחממות הגלובאלית, להגיב ולהתאושש מאיומים ואסונות.
  3. העירייה תומכת בהתנגדותנו להקמת מסוף אוטובוסים באזור הבוסתן שהוא בעל ערך טבע ברמה גבוהה, הבוסתן משמש רבות את התושבים לפעילויות ספורט ופנאי וכן את תלמידי בית הספר והוריהם כסביבה טבעית למטרות לימוד ופנאי.

בפברואר 2020 קיבל את השם "בוסתן עפרה" לזכרה של דר’ עפרה אורבך ז"ל, אחת מוותיקות הישוב ופעילה סביבתית חשובה.

לבוסתן חלק משמעותי בחוויית המגורים במכבים  והוא חלק מהותי באופי הישוב.

  1. הכיסוי התחבורתי הקיים היום במכבים, יחד עם השימוש בפועל, מצביעים באופן ברור על כך שאין צורך במסוף אוטובוסים במתחם. התחבורה הציבורית הקיימת כיום הינה קו אוטובוס עירוני אחד בלבד, העובר בתדירות של כ- 30 דקות. כמו כן 2 קווים בינעירוניים בתדירות של 2-3 ביום. אוטובוסים אלה ריקים במרבית שעות היום, הם מגיעים ריקים למכבים, ויוצאים ריקים ממכבים.

יש סיכוי טוב שהוועדה תבטל את המסוף המתוכנן בבוסתן.

  1. אנו מתנגדים לכל תוכנית ולכל שינויים שעלולים לפגוע בשדות החקלאיים שמהווים הפרדה טבעית בין מכבים בצביון כפרי-קהילתי, לבין העיר מודיעין. במשך רוב חודשי השנה הם שדות גידולים חקלאיים, וחלק מריאה ירוקה של העיר.

העירייה תומכת בדעתנו, מכיוון שאלו שטחים חקלאיים וכך יישארו.

  1. התנגדנו להקמת מבנים בגובה של קומות והעירייה תומכת בשמירה על התב"ע של מכבים-רעות, ומבני הציבור יהיו בגובה 2 קומות בלבד.
  2. התנגדנו לטיילת היקפית ברוחב הנע בין 20 ל-40 מ’ על השביל ההיקפי ביער מכבים, ולדעת העירייה יתכן שבחורשת מכבים הטיילת תהיה שביל הכורכר כפי שהוא.
  3. לכן, העירייה חייבת למשוך את תוכנית 420-0514364 תוכנית כוללנית מד 2040 ולעדכן את התוכנית בהתאם לאמור לעיל, בכדי ששלב ב’ של העיר יתאים לעיר איכותית וירוקה שבה יוגדלו משמעותית השטחים הירוקים, איזורי התעסוקה והמסחר לטובת תושבי העיר.

 

 

 

 
 
 
mcity

mcity

יולי לב

יולי לב

 

 

 

כל מה שקורה בעיר באנר הדר

 

מדורים