חיפוש
 
לדף הבית >>     חדשות ראשון לציון והסביבה >>

שלוש המלאכיות של שורדת השואה הערירית

 

רק לפני חצי שנה חגגו דנה, הילית ורוני, שלוש מתנדבות במינהל שילוב חברתי בעירייה, יום הולדת 80 לפרידה הפויאנו. מזה שלוש שנים שהן מלוות אותה ומהוות לה אוזן קשבת. בשבוע שעבר, היא נפטרה בביתה. ראש העירייה, סגנו, פקחים ושוטרים השתתפו בהלוויה וחלקו לה כבוד אחרון. אחד המתנדבים לקח על עצמו לקרוא קדיש לעילוי נשמתה מדי יום למשך שנה

 

"פרידה הפויאנו ז"ל אומנם הוגדרה כערירית, אבל עיריית ראשון לציון לא תיתן לאף אזרח ותיק בעיר להיות לבד", כך ספד ראש העירייה, רז קינסטליך, בהלוויה לתושבת העיר, שורדת שואה, שנפטרה השבוע בביתה. יום לפני מותה, ביקר אצלה מתנדב מסיירת תיקונים לתיקון הכיור. יום למחרת, צלצלה אליה ללא הרף רוני בן שמואל (23), מתנדבת שראתה בה כסבתא השלישית שלה "בשעות האחר צהריים, ערב, היא אהבה לשמוע מוסיקה בקולי קולות. צלצלתי אליה כמה פעמים והיא לא ענתה וזה ממש לא אופייני לה. היא תמיד עונה. בהתייעצות עם מינהל הרווחה התקשרנו למד"א ואז התברר הנורא מכל" מספרת רוני בבכי.

רוני לא הייתה היחידה שהרגישה כך, גם דנה קמחי והילית ציוני היו צמודות אליה. מזה שלוש שנים ששלושתן צמודות לפרידה ומעניקות לה חום, אהבה וסיוע. "היא הייתה אישה מדהימה, עם לב ענק ומלאת שמחה" מספרת דנה קמחי, "תמיד קיבלה אותי בחיוך ענק ואף פעם לא שכחה לשים אודם ואיזה מחרוזת ,כל שיחת טלפון ברכה את כל בני משפחתי, אני לא מצליחה לעכל את הבשורה, זה שבר גדול".
רק לפני כחצי שנה, ביום הולדתה ה-80, הפתיעו אותה המתנדבות, המטפלת שלה, חברותיה והעובדת הסוציאלית שמלווה אותה. הם הגיעו לביתה עם עוגה, מתנות ושירים. פרידה התרגשה מאוד.

כל המתנדבות לוקחות חלק ב"שייכות ראשונית", תוכנית עירונית של המחלקה לעבודה סוציאלית במינהל לשילוב חברתי ותכנית עיר ללא אלימות ברשות למניעת אלימות, סמים ואלכוהול. התוכנית כוללת מאות מתנדבים שתורמים מזמנם ומרצם כדי להפיג את בדידותם של התושבים הוותיקים, לסייע להם ולמפות את צרכיהם.

להלווייתה של פרידה הגיעו ראש העירייה, רז קינסטליך, סגנו, מוטי עג’מי, חברים, שוטרים שהכירו אותה ופקחי החברה לבטחון שהגיעו לחלוק לה כבוד אחרון. אחת מחברותיה של פרידה, אתי אנצ’ל, פנתה לראש העירייה בבכי ואמרה לו: "מזל שאתם בעירייה עשיתם לה את הכבוד הזה להיקבר לצד אמה. עשיתם כבוד לאישה בודדה". השוטר, שמעון אזולאי, קרא קדיש ואחד המתנדבים בתוכנית העירונית לקח על עצמו לקרוא קדיש לעילוי נשמתה בכל יום ולמשך שנה.

סיפורה של הפויאנו ממחיש עד כמה הקשר החם עם התושבים הוותיקים, ובמיוחד אלו שאין להם משפחה, הוא חיוני ומשמעותי, במיוחד על רקע משבר הקורונה וההבנה כי על התושבים הוותיקים להישמר בביתם. כזכור, ראש העירייה, רז קינסטליך, הנחה בגל הראשון להגביר את שיחות הטלפון היזומות עם תושבים ותיקים בעיר ולמפות את צרכיהם. "החובה המוסרית שלנו היא לעטוף ולחבק את התושבים המבוגרים, במיוחד בתקופה זו שנגזר עליהם להישמר בביתם. אני גאה במערך העובדים הסוציאליים ובמתנדבים הרבים שלצד המענה הטיפולי, יודעים גם לשמש אוזן קשבת, חברה, תמיכה, עידוד והפגת הבדידות" אמר קינסטליך.

סגן ראש העירייה, מוטי עג’מי, המחזיק בתיק שילוב חברתי, הוסיף: "כל נושא של ליווי אזרחים ותיקים חשוב מאין כמוהו, קיבלנו החלטה שהמתנדבים יגיעו לכל האזרחים הוותיקים בתקופת הקורונה אבל גם בשגרה. עצם העובדה שהמתנדבות בוכות על לכתה של פרידה ז"ל מראה עד כמה שהקשר היה חם וחזק".

 
 
 
mcity

mcity

יולי לב

יולי לב

 

 

 

כל מה שקורה בעיר באנר הדר

 

מדורים