חיפוש
 
לדף הבית >>     צרכנות מקומית מודיעין >>

אופטומטריסט קרטוקונוס

 

אופטומטריסט קרטוקונוס הינה בעיה בקרנית, שיש לה השלכה על איכות הראייה ועל הבהירות שלה. הקרנית הינה חלקה הקדמי של העין

 

אופטומטריסט קרטוקונוס הינה בעיה בקרנית, שיש לה השלכה על איכות הראייה ועל הבהירות שלה. הקרנית הינה חלקה הקדמי של העין. היא עצמה שקפוה ומהווה מעין שכבת זכוכית, שמגינה על הקשתית והאישון של העין, שני חלקים חשובים בדרך ליצירת הראייה המושלמת. בנוסף, הקרנית נוטלת חלק פעיל בהגברת הראייה. אדם הסובל מהבעיה הקרויה בשפה המקצועית קרטוקונוס, (בעברית – ניוון קרנית) מאבד במידה רבה את היכולת שלו לזהות פרטים קטנים בתוך תמונה מורכבת, בנוסף לפגיעות אחרות בראייה. מהו בדיוק ניוון קרנית ומהם הגורמים האפשריים לבעיה הזאת? כיצד, אם בכלל, ניתן לטפל בבעיה הזאת? בשורות הבאות נעסוק בבעיה שעלולה לשנות לרעה ולהשפיע על מהלך החיים התקין של הסובלים ממנה.

ניוון קרנית והגורמים האפשריים לתופעה   

הבעיה הקרויה בשפה הרפואית "קרטוקונוס" היא למעשה שינוי בצורת הקרנית מהצורה המקובלת והרצויה שלה שהיא צורת כיפה המהווה חלק ממעגל שלם, לצורה של חרוט או קונוס. השם הלטיני של הבעיה מצביע בדיוק על המהות שלה. זהו למעשה חיבור בין שתי מילים – "קרטו" שפירושה הוא קרנית, יחד עם "קונוס", שפירושה הוא חרוט. הקרנית ממוקמת בקדמת העין ואחראית על שבירת האור והאפשרות לזהות עצמים קטנים בתוך מרחב המכיל פרטים רבים. למעשה, היא אחראית על חלק מהיכולת של אדם למקד את הראייה שלו. זאת בשיתוף עם העדשה, שהיא האחראית על איכות הראייה והמיקוד שלה באמצעות שינויים בעקמומיות שלה. מהאמור לעיל ניתן להבין שהעקמומיות של הקרנית היא קבועה ולא אמורה להשתנות. אם העקמומיות של הקרנית משתנה, השינוי הזה עלול להיגרם כתוצאה מבעיה תורשתית של מחסור באנזימים מסוימים. ואכן, במרבית המקרים מדובר בבעיה הזאת. במקרים אחרים הבעיה נגרמת כתוצאה מאלרגיות הגורמות לסובל מהן לשפשף בהתמדה את העין, או כתוצאה מעדשות מגע שלא הותאמו כהלכה, הגורמות לשינויים בצורת הקרנית.

התוצאות של אופטומטריסט קרטוקונוס

עם הבעיות המתעוררות כתוצרה משינויים בצורת הקרנית, ניתן למנות קושי להבחין בעצמים קטנים או רחוקים. בנוסף, נוצרים קשיים בקריאה וקשיים בראיית לילה, כאשר כל מקור אור יוצר מסביבו הילה המונעת זיהוי מוחלט שלו. בנוסף, אחת מתופעות הלוואי היותר נפוצות היא פגיעה משמעותית בראייה התלת ממדית. כל הבעיות הללו גורמות או עלולות לגרום לסובלים מניוון הקרנית לחוסר יכולת לנהוג, ועל אחת כמה וכמה נהיגה לילית. אם הבעיה קיימת בעין אחת היא קיימת, קרוב לוודאי, גם בעין השנייה. בשלב הראשון יש קושי בנהיגה ואולם בשלבים מתקדמים יותר של התפתחות הבעיה יחווה הסובל ממנה גם קושי של ממש לנוע בשעות החשיכה או במקומו שבהם יש מקורות אור מסנוורים – קניונים, סופרמרקטים גדולים או רחובות בעיר המוארים בשעות הלילה.

איך אפשר לטפל בבעיה

אבחון בעיה מהסוג האמור לעיל מחייב שימוש בציוד מתקדם. בנוסף, מתבצעת בדרך כלל בדיקת אולטרא סאונד ייחודית, על מנת לספק מידע חשוב לגבי מידת החומרה של הבעיה, כלומר עד כמה העדשה התקמרה והפכה לקונוס. לאחר שאובחנה הבעיה עוברים לשלב הבא – בחירת האפשרות הנכונה לטיפול בה כאשר הטיפול נגזר מחומרת הבעיה. אם הבעיה אובחנה בשלבים מוקדמים, אפשר להסתפק בהתאמה מיטבית של משקפיים ומעקב של רופא. לחילופין אפשר להתאים למטופל עדשות מגע, כאשר עדשות מסוגים שונים עשויות להתאים למידת החומרה של הבעיה. טיפול אפשרי נוסף הוא טיפול לייזר שהמטרה שלו להחזיר בצורה הטובה ככל האפשר את צורת הקרנית לקדמותה. והטיפול האולטימטיבי, אם כל האחרים נכשלו, הינו השתלת קרנית – טיפול שאחוזי ההצלחה שלו הם גבוהים במיוחד. אופטומטריסט קרטוקונוס עשויה להיות בעיה לא פשוטה, אבל אבחון נכון וטיפול מתאים עשויים לפתור חלק ניכר מהבעיות הנגרמות כתוצאה ממנה.  

כותב המאמר אודות קרטוקונוס הינו ד”ר ניר ארדינסט הינו מהמרכז לקרטוקונוס

 
 
 
mcity

mcity

יולי לב

יולי לב

 

 

 

כל מה שקורה בעיר באנר הדר

 

מדורים