חיפוש
 
לדף הבית >>     צרכנות מקומית מודיעין >>

באיזה עדשה להשתמש / יוסי וונש

 

לא אחת אני נשאל: ” כמה עדשות יש לך?.... באילו עדשות אתה משתמש?  על איזו עדשה אתה ממליץ ?  וכו’..” לפני שארחיב בנושא, כדאי שנבין מהי עדשת הצילום.

 

לא אחת אני נשאל: " כמה עדשות יש לך?.... באילו עדשות אתה משתמש?  על איזו עדשה אתה ממליץ ?  וכו’.."

לפני שארחיב בנושא, כדאי שנבין מהי עדשת הצילום. אני תמיד עושה הקבלה בין העדשה לעיניים שלנו ובין המצלמה למוח שלנו, שמתרגם את מה שראינו וצילמנו לתמונה.

בבחירת עדשה  - אין פשרות, שכן העדשה הינה המרכיב החשוב ביותר לצילום תמונות איכותיות, לעתים אף יותר מגוף המצלמה. הדבר דומה מאד לצורך שלנו לבחור רמקולים איכותיים למערכת שמע.

" אז תגיד... על איזה סוג של עדשה אתה ממליץ לסוג כזה או אחר של צילום ? "....  אז זהו... שאין נוסחה קבועה, יחד עם זאת, ישעדשות שמתאימות יותר לסוגים ספציפיים של צילום, וכאלו שהן רב שימושיות העונות על צרכים שונים. כשקונים מצלמה חדשה עם אחריות יבואן , היא מגיעה בד"כ עם "עדשת קיט" 18-55 מ"מ.


עדשת קיט 18-55

עדשה זו מוגבלת למדי הן מבחינת השימושים והן מבחינת איכויות הצילום– שכן היצרנים מנסים ליצור עסקת חבילה של גוף ומצלמה במחיר אטרקטיבי לצרכן.

מהר מאוד תמצאו עצמכם רוכשים עדשות נוספות ומניחים את עדשת הקיט בצד ללא שימוש. אי לכך, המלצתי האישית הינה לרכוש גוף מצלמה בנפרד ועדשה התואמת את צורכי הצילום העיקריים שלכם – כך תחסכו לא מעט כסף. עדשות הצילום נחלקות ל-2 סוגים: עדשות קבועותהנקראת "עדשות פריים" ו"עדשות זום" בהן ניתן לשנות אות אורך המוקד.

עדשות פריים– הינן עדשות בעלות אורך מוקד קבוע (לא ניתן לשנות את הזום) והן מגיעות באורכי מוקד שונים למטרות שונות לדוגמה: עדשת 50 מ"מ הפופולארית, עדשת 35 מ"מ, עדשת 85 מ"מ המומלצת מאוד לצילומי פורטרטים ועוד.

 

   עדשת פריים 85 מ"מ

עדשות אלו איכותיות מאוד שכן העדשה הינה בעצם זכוכית מלוטשת אחת, עם אופטיקה טובה, זאת  בניגוד לעדשות זום, בהן יש מספר זכוכיות הנעות בתוך העצמית בהתאם לאורך מוקד משתנה.

עדשות אלו נקראות גם עדשות מהירות, שכן לרוב הן מגיעות עם מפתח צמצם גדול (1.8, 1.4, 1.1 וכו’) המאפשר לצלם במהירויות תריס גבוהות יחסית גם בתנאי תאורה לא אופטימליים.
אישית, אני מעדיף במקרים רבים לצלם עם עדשות אלו "ולעשות עבודת רגליים – דהיינו להתקרב ולהתרחק מהאובייקט המצולם".

עדשות זום– הינן עדשות  בעלות אורך מוקד משתנה (זום משתנה) המאפשרות לצלם מנקודת מיקום קבועה. ההתקרבות וההתרחקות מהאובייקט המצולם מתבצעים ע"י שינוי אורך המוקד בעדשה, דבר המקל על הצלמים ולעתים פשוט אין ברירה אלא להשתמש בעדשות אלו.
לדוגמה: אם תצלמו מופע כלשהו... לא תוכלו לעלות על הבמה ולצלם את המופע באמצעות עדשת פריים אלא תיאלצו לצלם מרחוק באמצעות עדשת זום. כנ"ל לגבי צילומי נוף ועוד.

 

עדשת זום 18-200

עדשות אלו מגיעות בטווחי זום שונים כגון 24-70, 18-135, 18-200 ועוד. בעדשות מסוג זה, מפתח הצמצם משתנה בהתאם לאורך המוקד. בזום מינימלי מפתח הצמצם ברוב העדשות הינו F 3.5   ובזום מכסימלי מפתח הצמצם ייסגר ל- F5.6.

משמעות הדבר הינה, שככל שנגדיל את אורך המוקד (נפתח את הזום) כמות קטנה יותר של אור תיכנס למצלמה ובמצבים של חוסר בתאורה אופטימלית, יתכן והמצלמה לא תצלם עקב אי יכולת לבצע פיקוס אוטומטי (עדיין תוכלו לפקס ידנית ולצלם).

 

סוגי עדשות:

עדשות רגילות –50 מ"מ, הינן עדשות בהן זווית הראיה זהה לזו שבעין שלנו, כך שהאובייקט המצולם מוצג כפי שאנחנו רואים אותו במציאות – ללא שינויים ועיוותים בפרספקטיבה.

עדשות רחבות זווית -  הינן עדשות בעלות אורך מוקד קצר מ-50 מ"מ המאפשרות לנו להרחיב את שדה הראייה לצילומים שונים כגון צילומי נוף, צילום בחללים קטנים, צילומי אדריכלות ועוד.
סוגי עדשות נפוצות: 10-20, 11-16, 16-35 מ"מ ועוד. ככל שתשתמשו בעדשות עם אורך מוקד קצר יותר, כך יגדלו גם העיוותים. האובייקטים עשויים להתקבל בצורה קשתית או מעגלית במקום ישרה–את זה  תצטרכו לתקן באמצעות תוכנה לעיבוד ועריכת תמונות מקצועית כגון לייטרום.

עדשות טלפוטו–  הינן עדשות בעלות אורך מוקד גבוה וזווית ראייה צרה המיועדות לשימושים שונים, בעיקר כאשר רוצים לצלם אובייקטים מרחוק (צילומי ספורט, מופעים, ציפורים עפות, בעלי חיים ועוד).

 

עדשת טלה פוטו

צילומי בעדשת טלה מאפשר לנו גם לבצע הפרדה טובה יותר בין האובייקט המצולם - לרקע. לדוגמה: אם נצלם פורטרט של דמות כלשהיא בכיכר הומה באורך מוקד גבוה (200-300 מ"מ), אזי יראו בברור את הפורטרט המצולם ואילו הרקע יראה מטושטש לחלוטין – כך הצופים בתמונה יתמקדו בדמות המצולמת ללא הסחה מהנעשה סביבו. יש סוגי עדשות נוספות כגון עדשות מקרו המיועדות לצילומי תקריב, עדשות עין הדג המעוותות את הקווים הישרים של האלמנטים בתמונה ועוד.

אחד הדברים שרצוי להקפיד הוא על הימצאותו של מנגנון ייצוב תמונה בעדשה, שתפקידו לרסן את התנודות/רעידות שלנו כצלמים. הדבר חשוב מאוד בעיקר כאשר מצלמים במהירויות תריס נמוכות ובאורך מוקד גבוה.

דוגמא לעדשה מתוצרת קנון עם מפסק בגוף העדשה – להפעלה או ניטרול מייצב הרעידות מנגנוני ייצוב התמונה מסומנים:IS - Image Stabilization בעדשות קנון,

VR -Vibration Reduction  בעדשות ניקון, Optical Stabilization OS -בעדשות סיגמא. נתונים נוספים שיש לשים לב אליהם הינם מהירות פיקוס של העדשה, רעש מנוע הזום – בעיקר כאשר מצלמים סרטוני וידאו, רמת העיוותים, מרחק פיקוס מינימלי  ועוד.

עד כאן בקצרה לגבי השיקולים העיקריים בבחירת עדשה למצלמה שלכם.

אשמח לעמוד לרשותכם בכל שאלה,

שלכם,
יוס יוונש, מורה לצילום ומדריך סדנאות וקורסי צילום

08-9717029, 053-7738917

http://www.yosi-photo.com/- אתר הבית 

 http://www.facebook.com/wunschool- פייסבוק

 
 
 
mcity

mcity

יולי לב

יולי לב

 

 

 

כל מה שקורה בעיר באנר הדר

 

מדורים