חיפוש
 
לדף הבית >>     חברה וקהילה >>

בג”צ העסקים בשבת: ההחלטה תימסר בהמשך

 

יו”ר מודיעין חופשית אבי אלבז, היום בבוקר השתתף כנציג סיעת ’מודיעין חופשית’ בדיון בביהמ”ש העליון, בשיבתו כבג”ץ בראשות נשיאת ביהמ”ש העליון. שופאי ביה”מש שמעו את טענות הצדדדים ורשויות מודיעין, ראשון וחולון, והודיעו ששהחלטה תימסר מאוחר יותר בניפרד. אלבז שנכח בדיום מספר

 

"היום בבוקר השתתפתי כנציג סיעת ’מודיעין חופשית’ בדיון בביהמ"ש העליון, בשיבתו כבג"ץ בראשות נשיאת ביהמ"ש העליון כב’ השופטת אסתר חיות, וכב’ השופטים הנדל ופוגלמן, שדנו בעתירות שהגישו 5 רשויות מקומיות: מודיעין-מכבים-רעות, ראשון לציון, גבעתיים, חולון, הרצליה.
בנוכחים באולם ביהמ"ש, פגשתי נציגים אחדים מהעירייה ומהרשויות שהגישו את העתירות ובהם רן קוניק, ראש עיריית גבעתיים.
הרשויות מבקשות בעתירה שביהמ"ש העליון יחייב את שר הפנים ואת שרת המשפטים לפרסם ברשומות את התיקונים לחוקי העזר לפתיחת עסקים בשבתות, שמועצת העיר מודיעין-מכבים-רעות ומועצות הרשויות אישרו בתחילת ינואר 2018, ואצלנו במיוחד במע"ר, לפני שהכנסת חוקקה בתאריך 10/01/2018 את "חוק המרכולים" (סעיף 258 א’).
במהלך הדיון שהתקיים הבוקר, היועצים המשפטיים שייצגו את הרשויות שהגישו את העתירות ובהם עו"ד דנה חפץ טוכלר שייצגה את עיריית מודיעין-מכבים-רעות, הציגו את טיעוניהם בעד אישור התיקונים לחוקי העזר, שאושרו לפני שהכנסת חוקקה את חוק המרכולים. 
נציגי הפרקליטות שייצגו את משרד הפנים ומשרד המשפטים, הציגו בהמשך את טיעוניהם נגד פרסום התיקונים לחוקי העזר, שלדעתם לא נכנסו לתוקף לפני שהכנסת חוקקה את חוק המרכולים.
עפ"י סעיף 258 (חוק המרכולים הישן), שר הפנים יכול היה לדחות את התיקונים לחוקי העזר בתוך 60 יום מהגשתם ע"י הרשויות המקומיות, ואם לא עשה זאת, התיקונים נכנסו לרשומות.
מאז ינואר 2018, שר הפנים התעלם במשך חודשים רבים מהתיקונים שהוגשו ע"י הרשויות, כנראה בהנחה שחוק המרכולים החדש (סעיף 258 א’) נכנס לתוקף והוא החוק הקובע, ולכן כל עוד הוא לא התייחס לתיקונים, הרי שחוקי העזר שהוגשו לו אינם בתוקף והוא לא חייב לפרסם אותם ברשומות.
ההתמקדות בדיון הייתה בין היתר בשאלה האם ביהמ"ש מכיר בפתיחת מרכולים בשבתות כ"צורך חיוני".
זהו מושג לא אחיד, שהוא שונה מרשות לרשות.
נציגת השלטון המקומי הדגישה בדבריה את מעמדו הראוי של השלטון המקומי, שמייצג את כל הרשויות המקומיות, שמספקות את השירותים הבסיסיים והחיוניים לכלל תושבי המדינה.
מעמדו של השלטון המקומי, דהיינו הרשויות המקומיות, מקנה להן את הזכות לקבוע חוקי עזר עפ"י אורח החיים וציביון מרבית תושבי הרשויות המקומיות השונות, ועפ"י מאפייני האוכלוסיה של כל רשות בנפרד. 
לכן גם ביהמ"ש וגם משרדי הממשלה התבקשו להבין ולאפשר לרשויות המקומיות לקבל את ההחלטות בהתאם.
הדיון ארך כשלוש שעות ורבע, ובסיומו הנשיאה חיות ביקשה שנמתין באולם והשופטים יצאו להתייעצות.
לאחר כ- 20 דקות הודיעו לנו שהחלטה תתקבל מאוחר יותר ותישלח לנציגי הרשויות"

 
 
 
mcity

mcity

יולי לב

יולי לב

 

 

 

כל מה שקורה בעיר באנר הדר

 

מדורים