חיפוש
 
לדף הבית >>     עט לשירה - יעל רן >>

טרם רקויאם / הלך בדרכים - ביקורת על ספרו החדש של ארנסטו קהאן

 

הספר ”טרם רקויאם- הלך בדרכים”, תורגם מהשפה הספרדית לעברית. בניגוד לאמרה הידועה שתרגום הוא כנשיקת אוהבים מבעד מטפחת, נראה שמלאכת התרגום בספרו הנוכחי ראויה להערכה, והרגשות המובעים מורגשים כולם בעוצמתם. להמשך קריאה, כנסו...

 

טרם רקויאם - הלך בדרכים
מאת: יעל רן
 

 

לפני מס’ חודשים, זכיתי לקבל בדואר את ספר השירים החדש של המשורר והרופא פרופ’ ארנסטו קהאן. ארנסטו ואני הכרנו בערבי הקראת שירים בזום המתקיימים מעת לעת בחסות "שבילים". תענוג גדול היה לשמוע את שירתו, בשפה הספרדית, שהינה כאמור גם השפה האהובה עלי. עונג גדול היה גם כן רצונו של ארנסטו לשמוע את חוות דעתי על ספרו הנוכחי, לאור העובדה שכיום הינו אחד מתוך שלושים הסופרים הבולטים ביותר בעולם (זאת לפי הקונפדרציה העולמית של המשוררים והסופרים). ספריו ושיריו של ארנסטו תורגמו ל-11 שפות, והוא בעל מוניטין רב בקרב דוברי הספרדית. תחת אמתחתו שלל פרסים ותארי כבוד נכספים, אך מרשימה מכל אלו צניעותו ונאמנותו לעצמו בשירתו.

ספרו "טרם רקויאם- הלך בדרכים", תורגם מהשפה הספרדית לעברית. בניגוד לאמרה הידועה שתרגום הוא כנשיקת אוהבים מבעד מטפחת, נראה שמלאכת התרגום בספרו הנוכחי ראויה להערכה, והרגשות המובעים מורגשים כולם בעוצמתם.
הספר, כשמו כן הוא, מחולק לשני חלקים:

בחלקו הראשון חושף המשורר את עוולות העולם האנושי כפי שהן מורגשות בימינו אנו, ומצייר מצב אפוקליפטי, ומכאן מגיע חלקו השני של הספר. חלק זה מהווה תיקון ועיצוב הדרך בצורה אחרת, במטרה להחזיר עטרת טוהר ליושנה ולשוב אל "העדן". פרט לנושאים אלו, האקטואליים יותר מתמיד בתקופת הקורונה, פיתוח העלילה באמצעות סטרוקטורה של עולם המקרא (ספר בראשית), מוסיף לו נופך שטרם הכרתי כמותו בתחום השירה. הספר מורכב שירים שירים, שכולם כיחידה אפית אחת. זו מסקרנת ומושכת להמשיך ולקרוא אותו עד סופו. יסודות הטבע מול יסודות האדם, הקיים מול העתיד לבוא, כולם מתפתחים ומתהווים בכתיבתו המתריסה ואף נבואית, ומהדהדים בעוצמה גם אחרי סיום הקריאה. נראה כי כמו בחיים המציבים בפנינו אפשרות בחירה, כך גם הכותב מעניק לנו את יכולת הידיעה (המקבילה אל עץ הדעת) וכן את יכולת הבחירה המאפשרת ללמוד ואף לתקן.
 
 
 
 
 
mcity

mcity

יולי לב

יולי לב

 

 

 

כל מה שקורה בעיר באנר הדר

 

מדורים