חיפוש
 
לדף הבית >>     חדשות ירושלים והסביבה >>

״תעמדי יציב״: תערוכת צילום חדשה בחוצות ירושלים

 

נשים במרחב המיוחס לגברים, מגרש הכדורגל, תופסות את מקומן על שלטי חוצות ומציעות ערכים אלטרנטיביים לנשיות שמוצגת בדרך כלל בפרסום המסחרי. תערוכה מיוחדת שתוצג מסוף החודש מבקשת להגביר את הקול הנשי, היכולות והכישרונות,  מעל במה מרכזית במרחב הציבורי.

 

הדרת נשים בשיח הציבורי: בסוף החודש, בין התאריכים  22.11.20 – 31.1.21, ובעיתוי יום המאבק באלימות נגד נשים, תוצג בירושלים על גבי לוחות נצבא (מול גשר המיתרים) תערוכת חוצות אשר תציג את התמודדות הנשים במגרש הכדורגל. הצפייה בחינם ולרווחת הקהל הרחב 24 שעות ביממה.

במשך שלוש וחצי שנים ליוותה הצלמת אלמה מכנס קז קבוצות של כדורגל נשים, כחלק ממחקר צילומי אמנותי שניסה לתעד את רגעי ההצלחות, הכישלונות, ההתקפות וההגנות, ובתוכן הנראות של נשים שפועלות במרחב המיוחס לגברים. מתוך אלפי הדימויים נבחרו צילומי התערוכה המוצגים על גבי לוחות הענק של שלטי נצבא, כשהם מזמינים את הציבור להשתתף בדרמה על המגרש ובסיפור רחב של הדרה.

מכנס קז יצאה לדרך בעקבות רגע תמים במהלך נסיעה עם בנותיה בנתיבי איילון, כשליד שלט חוצות ענק ממנו  ניבטה בר רפאלי שאלו הבנות "מה היא עשתה שהיא כל כך בגדול?". השאלה הזו גרמה לה לתהות על השפה והערכים שמקדמים המפרסמים ששולטים במרחב הציבורי באמצעות שלטי החוצות. שפת הפרסומות, שחודרת בשגרה לחיינו ומוטמעת כטבעית, מכתיבת מציאות ומסבירה לגברים ולנשים איך להתנהג דרך תנוחות גוף והבעות פנים. נשים מוצגות כמפתות ושבריריות וכתוצאה מכך חשופות לפגיעה ולאלימות.

אלמה מכנס קז בילתה מילדות ביציעי המגרשים, אוהדת אדוקה של המשחק שעיצב את אישיותה גם לאור חיבור משפחתי עמוק לתחום. הפרויקט, שנרקם בעקבות אותו רומן ארוך שנים של הצלמת עם זירת הכדורגל, בוחן את מושג ה״אלימות״ דרך נקודת מבט רחבה. אלימות יכולה להתחיל מהדרה, דווקא ממה שאנחנו לא רואים. הדרה של נשים מזירות שונות, כמו למשל מגרש כדורגל. האלימות במגרש היא לא רק בגלל פציעות אפשריות שהמשחק מזמן. במגרש הזה, גם כשנשים משחקות, תשתיות המשחק עדיין גבריות: המנהלים, המאמנים השופטים – רובם המוחלט גברים. והם, מתוקף תפקידם, מחליטים מי תשב על הספסל ומי תעלה, את מי להוציא ואת מי להכניס, למי לתת הזדמנות ואת מי לבטל. הם צועקים הנחיות שמביימות את הגוף - תעמדי יציב, תעמדי בביטחון.

כמו בפרסום כך גם בכדורגל, ההנחיות המביימות הללו מלוות את הנשים בזירות שונות ומלמדות אותן על תפקידן בחיים. כשהן עולות למגרש במדים רחבים אחידים הן נעדרות כל סממן נשי, והמתקפה הקשה מכולן היא על הנשיות שלהן - שאינה תלויה בשום גורם חיצוני שטחי, זו שלא ניתן להסיר ואין להתכחש אליה. הנשיות שגורמת להן לעמוד בביטחון.

 
 
 
mcity

mcity

יולי לב

יולי לב

 

 

 

כל מה שקורה בעיר באנר הדר

 

מדורים