חיפוש
 
לדף הבית >>     חדשות ראשון לציון והסביבה >>

אלו הניצחונות של שורדי השואה בראשון לציון

 

קמפיין יום השואה שיזמה עיריית ראשון לציון בשנה שעברה, חוזר גם השנה * בצל הקורונה, שורדי השואה מספרים על נכדיהם: רופא, שוטר ועובדת משרד הבטחון, שממלאים את ליבם בגאווה * ”אני מלא גאווה שאני רואה ושומע אותם” מספר מרדכי מלצר בן ה-86

 

שורדי השואה עברו בילדותם טראומה בלתי נתפסת. 75 שנים אחרי תום מלחמת העולם השנייה, ששמה סוף לסיוט, הם מתיישבים לצד נכדם ומספרים איך אחרי הכל, הם ניצחו. קמפיין "ניצחנו" שמוביל ראש עיריית ראשון לציון, רז קינסטליך, זו השנה השנייה נועדה לחבק ולזכור את שורדי השואה כל ימות השנה ולעורר מודעות בקרב הילדים והדור הצעיר שאינם מכירים את השואה והדאגה שעוד מעט לא יוותרו בחיים ניצולים שיוכלו לספר את סיפורם בגוף ראשון. השנה, בצל הקורונה, הובאו סיפורם של שלושה ניצולי שואה שניצחונם הוא נכדיהם, שבימים אלו, ממלאים את ליבם בגאווה. מרדכי מלצר (86) לצד נכדתו, נרקיס לפלר, עובדת משרד הבטחון, מגדה ברץ (90) לצד נכדה, רפ"ק אורן כפרי ממשטרת ישראל ויעקב זגורי (94) ונכדו, ד"ר גיל בן דוד, רופא בבית החולים תל השומר.

ראש עיריית ראשון לציון, רז קינסטליך, בעצמו נכד לניצולי שואה, רואה חשיבות רבה בקמפיין, במיוחד בימים אלו: "כולנו מתמודדים עם מציאות לא פשוטה בימים האלו, אבל את הקושי האמיתי חווים התושבים הוותיקים, שנמצאים בקבוצת סיכון ומסתגרים בבתיהם, ובהם ניצולי השואה שנותרים לבד עם הזכרונות, הבדידות והקשיים. אנחנו צריכים להחזיק להם את היד, גם אם מטאפורית בימים אלו, ולאפשר להם לספר את שעברו לדור הצעיר, זו השליחות חובתנו המוסרית".

"אני מלא גאווה שאני רואה ושומע אותם" מספר מרדכי מלצר שעבר את רוב המלחמה לבדו "ברוך השם הקמתי משפחה עם נכדים מוצלחים, אחד אחד. כל אחד עשה חיל כפי יכולתו וכישוריו". מגדה ברץ שקלה 25 קילו בלבד שהסתיימה המלחמה, היא עברה במחנה ההשמדה אושוויץ וברגן בלזן כשהיא לצד אחותה. אחד הזכרונות הקשים שהיא סוחבת איתה היה בהגעה שלה עם משפחתה לאושוויץ: "אמי אחזה ביד אחי הקטן. התקדמנו לעבר המרצחים, מנגלה ועמו קציני אס.אס. מנגלה הצביע על אמי וצעק ’שמאלה’. אמי ניסתה להתנגד, פנתה אל מנגלה בגרמנית רהוטה ואמרה ’אני רוצה ללכת עם ילדיי’. מנגלה הרים את מקלו ובאכזריות דחף אותה לצד השני. לא הייתה לנו אפשרות להיפרד לשלום ממשפחתנו". ובכל זאת, הנצחון של מגדה הוא משפחתה שהקימה בישראל אחרי המלחמה. יעקב זגורי הוכר כניצול שואה רק לפני מספר שנים בודדות "הוא סיפר איך שבזזו את החנויות של המשפחה שלו והיחסים עם הערבים בטריפולי" מספר נכדו, ד"ר גיל בן דוד "ליהודי לוב היה מעמד לא ברור בשואה".
את הקמפיין הובילה דוברות העירייה בשיתוף מינהל לשילוב חברתי בעירייה. הוא יעלה ברשתות החברתיות ובשלטי חוצות ברחבי ראשון לציון.
מחזיק תיק שילוב חברתי (הרווחה) סגן ראש העירייה מוטי עג’מי, אמר: "המנהל לשילוב חברתי מסייע לניצולי השואה כל השנה ודואג למעטפת חברתית כלכלית עשירה. כחלק מהפעילות שלנו אנו מקיימים קבלות שבת, כנסים למידע וזכויות, שיחות טלפון שוטפות וכמובן גם סיוע פרטני. בכל שנה אנו עורכים מאות ערבי זיכרון בסלון כדי להביא את זיכרון השואה לכמה שיותר בתים בעיר. השנה עמד לפנינו אתגר לא פשוט ואני שמח שנצליח לייצר סלון מרכזי בו ניצולת שואה תושבת העיר תוכל לספר את סיפורה הקשה והמורכב. בנוסף, אני גאה לספר על הקמפיין שעשינו השנה, קמפיין ששם במרכז השיח את הבנייה של דור ההמשך, את העוצמה ואת סיפור הניצחון. אני קורא לתושבי העיר להישאר בבית ולזכור מהסלון ולהתחבר אלינו בכל האמצעים הדיגיטליים כדי להעניק משמעות ליום הזה, גם אם היא בצורה שהיא קצת שונה".

 
 
 
mcity

mcity

יולי לב

יולי לב

 

 

 

כל מה שקורה בעיר באנר הדר

 

מדורים