חיפוש
 
לדף הבית >>     פרשת השבוע >>

אקטואליה מהפרשה: וישב תשע”ח

 

הנושא הבוער בשנים האחרונות והחקירות וההדלפות והמעצרים  מסתכם במתח שבין ההון והשלטון. כמו כן שומעים אנו מדי יום על ויכוח בין חברי הכנסת ושרי הממשלה ובמאמרים

 

הנושא הבוער בשנים האחרונות והחקירות וההדלפות והמעצרים  מסתכם במתח שבין ההון והשלטון. כמו כן שומעים אנו מדי יום על ויכוח בין חברי הכנסת ושרי הממשלה ובמאמרים

,המתמקד בשאלה עקרונית: למי ולמה לתת עדיפות ראשונה? או איזה דגל להניף? האם הבעיות החברתיות –כלכליות או  לבעיות הביטחוניות?   בפרשת השבוע מגיע לשיאו הויכוח בין שתי תפישות הנ"ל. האם יוסף , שסמלו שור שרצה להכין את משפחתו לקשיים הכלכליים. וחלם על  שבולים ופתר חלומו של פרעה על פרות שמנות ורזות? או יהודה  שסימלו אריה אשר ייצג את הכוח המדיני  -שלטוני  ורוחני של עם ישראל?

 יעקב אבינו התמודד בינו לבין עצמו בשאלות הללו ובתחילה הוא העדיף את יוסף ומצד שני אחרי שנקרא שמו ישראל,רצה לבנות את העם ולא לרדת למצרים. אבל המציאות הכלכלית, והרעב ששרר בישראל אילצו אותו להתכופף ולהסכים לתוכניתו של יוסף לזמן קצר.

חז"ל רואים  את  הצורך  באיחוד שני כוחות אלו כדי להוביל את העם לקיום חזונו. מצד אחד  התבססות כלכלית- חברתית  ומאידך עצמאות מדינית-רוחנית על מנת להבטיח את המשך קיומו של העם.כך התווכחו  אז והיום גם ראשי הציונות המדינית מול הציונות הדתית .

ישנו צורך של מציאת האיזון בין  הכיפה שעל הראש היהודי לבין כיפת הברזל. יש להתכונן מול סכנת הגרעין האירני יחד עם תגבור גרעינים תורניים בכל עיר.. ההיסטוריה הוכיחה שקודם יש לבסס את הצד הכלכלי חברתי(כמו יוסף) ורק אחר כך  להתגבר  ולהגביר את הצד הרוחני.

יהושע צאצאו של יוסף  ואחר כך שאול המלך הראשון משבט בנימין  אחי יוסף התחילו את הממלכתיות בעם ורק אחר כך יגיע דוד משבט יהודה.  או בלשונו של הרב קוק  יגיע משיח בן יוסף שיבנה את התשתית החומרית  כקומה ראשונה של הבית היהודי שמעליה  משיח בן דוד  עם  הגשמת החזון הרוחני. 

שבת שלום!וחג חנוכה שמח!

 

 
 
 
 
mcity

mcity

יולי לב

יולי לב

 

 

 

 

מדורים